A börtönművészet
Börtönművészet – első pillanatra furcsának találja az ember. „Ilyen is van, börtönművészet” – gondolja magában, de azután lassan-lassan megbarátkozik a gondolattal és rájön, hogy a börtön – nem mindig összeférhetetlen dolog a művészet fogalmával.
A művészet, az emberiség e legcsodálatosabb ajándéka, amelynek nyomait már az őskorban, a barlanglakók és a cölöpépítmények lakói között is fellelhetjük, mint szerény virág, a sivár börtönfalak tövében is megél, kihajt és gyümölcsöket hoz. Igaz ugyan, hogy ez a termés rendesen korcs és többnyire magán viseli a börtön légkörének jellegzetességeit, de tagadhatatlan az is, hogy a nagy művészei egyéniségek a börtöncellákban is remekműveket alkottak, sőt már arra is volt többször példa, hogy a művészi alkotási ösztönt egyesekből éppen a fogház vigasztalansága váltotta ki.
A börtönbüntetés lassan múló, olykor végtelen hosszúnak tűnő napjai, az unalom, a külvilági dolgokkal való kapcsolat hiánya, kelti fel a börtön lakóiban az alkotás vágyát. A börtön művésze nem válogatós az anyagban, amelyet megmunkál. Egy cserép, vagy vasdarabka segítségével feliratokkal, rajzokkal vési tele a cella falát. Ha egy-egy papirdarabka és kréta vagy irón kerül a birtokába, akkor minden cseppnyi helyet gazdaságosan kihasználva egyész rajzsorozatokat készít. A ragadós, nyúlós komiszkenyér bele a legkitünőbb mintázóanyagot szolgáltatja, amelyből sokszor csodálatos türelemmel és bámulatos fantáziával érdekes szobrok készülnek.
Ahol többen vannak egy cellában, ott a fogolytársak teste, bőrfelülete a legnépszerűbb börtönművészetnek, a tetoválásnak az anyaga. Egy tű és egy ki korom is megteszi és e primitív eszközök segítségével sok-sok ezernyi tűszúrás nyomán képek alakulnak, amelyek letörölhetetlen emlékei maradnak a börtönben töltött időknek. A börtönlakók között olyan általános a rendőrségek figyelme régen a dolog felé fordult és ma már a nevezetesebb bűnözők testét díszitő tetoválásokról, amelyek szinte a börtönben töltött idő hosszúságával egyenes arányban szaporodnak, pontos kimutatást vezetnek és igen gyakran éppen ezek a tetoválások vezettek nyomra, vagy tették lehetővé az igazi bűnös letartóztatását.
Az irodalom művelése is gyakori, különösen az iskolázottabb börtönlakók között. Neves írók, akik a hatóságokkal és törvényekkel való összeütközésük következtében börtön, vagy fogházbüntetést szenvednek el, sokszor a börtönben alkották meg, vagy legalább is ott született meg életük főművének alapeszméje. Ismeretes, hogy Wilde Oszkár világhírű angol író, a readingi fogházban töltött büntetéséről irta legszebb művét – a „Readingi fegyház balladája” – címen.
A magyarországi fegyházak közül a szamosújvári dicsekedhetett azzal, hogy a falai között bontogatta először szárnyait az ezermester Finta szobrásztehetsége. A modern szellemben igazgatott börtönintézetek, szakítva a múlt hagyományaival, már nem üldözik drákói szigorral a foglyok ilyennemű foglalkozásait, sőt a humánus és műértő vezetők, ahol igazi tehetség felbukkanását sejtik, tőlük telhetőleg még elő is segítik, hogy a küzködő, szenvedő lélek fejlődését és ezzel együtt esetleges gyökeres megváltozását, javulását helyes irányba tereljék.
Természetes, hogy a börtönművészetek átlag művelői, többnyire a magasztostól messze eső témákat választanak. Érthető dolog, hogy elsősorban a börtönéletből vett keserves és humoros jelenetek egyaránt foglalkoztatják fantáziájukat. Vannak olyanok, akiket a reájuk várakozó halálbüntetés borzalmai foglalkoztatnak és ihletnek meg. Igen gyakori az is, különösen az olyan bűnösök között, akik tettüket megbánták és javulást fogadtak meg, hogy vallásos témakörökből veszik művészetük tárgyát. A tetovált képek nagyrésze is biblikus jeleneteket ábrázol.
Nagy szerepet játszanak a foglyok alkotásai között az olyan dolgok, amelytől a börtön szigora elzárja őket, amelyek után azonban csak annál erősebb vágyódás él lelkükben. A nő, a szerelem jelvényei, erős dohányosoknál a pipa és egyéb dohányzó szerszámok, az alkoholistáknál pedig az ivás szenvedélyével összefüggő dolgok a legkedveltebbek. Leggyakoribb díszítőmotivum a nyíllal átütött szív, amelyben a tetovált monogarmját és születési évszámát is belepontozzák.
Igen érdekes megállapítása a börtönművészet dolgaival foglalkozó kutatásnak, amelyből egyben az egyes művészetekre egyébként is jellemző következetéseket vonhatunk le, az hogy míg a férfirabok között igen gyakori jelenség a művészetekkel, illetőleg a rajzolással, mintázással és hasonló dolgokkal foglalkozó bűnös, addig a női foglyok közül a hímzési munkákon kívül alig akad valami, amik érdeklődést keltene, vagy amelynek űzését a börtönben természetszerűleg előálló nehézségek ellenére is megkísérelnék.
A börtönművészet – bármily szokatlannak és hihetetlennek is lássék első pillanatra a dolog – valóban létezik, sőt egészen bizonyos, hogy a jövő társadalmában, ha egyáltalában lesz a börtönhöz hasonló intézmény, úgy a művészeteknek nagy szerep fog jutni, hogy nagy lelki átváltozást gyakorló, megnemesítő hatásukat a törvénnyel összeütközésbe került bűnösökön is gyakorolják és azokat a társadalom hasznos tagjaivá megtéríteni segítsenek.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!