Operaházi kilátások
Schalk igazgatót, mikor tavasszal mint vendégkarmester az operaházi Wagner-sorozatot vezette, egyik napilapunk felkérte, hogy nyilatkozzon a bécsi opera munkatervéről. Schalk akkor kifejtette, hogy a bécsi állami dalszínház erejének java részét a jövőben nem annyira az új bemutatókra, mint inkább az újra-betanulásokra fordítja. Ezeknek sorozatát Strauss a Don Juan-nal már meg is nyitotta s most sorra veszik az összes Wagner-műveket.
Schalk Ferenc nyilatkozatában az igazi kultúrmunkára törekvés, a tiszta és nem külsőséges ambíció komoly hangját hallottuk, azt a hangot, melyet idehaza Magyarországon hiába keresünk. Operaházunk idei munkatervében - sajnos - mindenről szó esik, csak újra betanulásokról, áttanulásokról nem, pedig ha a bécsi opera rászorul műsorának művészi utánjavítására, mennyivel inkább mondható ez a mi szétzilált, rendszertelen intézetünkről.
Nem akarunk hálátlannak látszani Máder igazgató fáradozásai iránt: elismerjük, az ígért tíz bemutató és ugyanannyi felújítás nagy munkafokozást jelent a múlt év tespedéséhez képest. Mindennek a sok munkának azonban legjobb esetben is csak közepes eredménye lehet. Máder igazgató céljait nem mérte sem az intézmény szerény körülményeihez, sem nagy követelményeihez.
Ő a külföld nagy, univerzális operáinak műsorát követi, mindent akar adni, amit "szokás" adni, ez a teljesség nála sajnos nem a művészettörténet kivonatos tükröztetése, csak egyetemes divat. Ilyen műsorral eredményben szánalmasan kulloghatunk a nagy Operák után, hiszen hiányoznak az anyagiak fényes orgánumokhoz, reprezentáló erőkhöz. A Hugenotta-felújítás sikere az "egyéni" vituozitáson, a nagy "apparátuson" múlik, az olasz és francia opera levegőjét csak a bel-canto kivételes művészei frissíthetik fel.
Nekünk magyaroknak olyan talajra kell építenünk, ahol a külfölddel együtt törhetjük a kultúra útját, vagy ahol sajátosan új, egyéni hangot termelhetünk. Az előbbit (mivel tökéletes Wagnerről egyelőre le kell mondanunk) a modern és klasszikus stílus-operáknál (melyeknél az összetanulás tisztasága, stílusa az egyéni kiválóságnál előbbre való) az utóbbit az új magyar drámai zenénél találjuk meg.
A klasszikus opera homlokterében természetesen Mozart áll. A közönség ízlésére alapított üzleti szellem képviselői szerencsére sokkal megközelíthetőbbé teszik számunkra az intelligens, de talán kevésbé érzékien hatásos hangú, mint a ragyogó hanganyagú, de zeneintelligenciában sokszor szánalmasan elmaradott énekeseket. Operaházunkban Adler Adelina, Sándor Erzsi, Székelyhidy, Szende Kálmán, de Halász Gitta és Vencel Béla (Osmin) is, megfelelő összetanulás keretében kitűnő Mozart-együttest alkotnának, baritonunk - sajnos - nincsen és hiányzik a második tenoristánk is. Ügyes szereposztással és gondos összetanulással Mozartnál hihetetlen eredményeket tudnánk felmutatni.
Természetesen a Varázsfuvolát nem lehet huszadrangú kezekre bízni, mint az az közelmúltban történt, a vezénylő karnagy dolgozza maga ki a tercetteket, duetteket zongora mellett, a legapróbb részletekig, a karokban, ensembleokban teremtsen mahleri szigorúsággal rendet és fegyelmet, a kevésbé intelligens énekest pedig kényszerítse kérlelhetetlenül stílusba. Ilyen munkáért szívesen elengedjük a tervbe vett Massenet-t (Manon, Jongleur de Notre Dame) Csajkovszkijt (Anyegin) és az olaszok bemutatását, illetőleg felújítását.
Ebből a szempontból az idei műsorban csak Pergolese "La serva padrona"-ját, a Sevillai borbélyt, Figarót s Mozart "La finta giardinierá"-ját fogadhatjuk örömmel. Az utóbbinak elavult szövegét Hevesi Sándor dr., Goldoni "La Locandierá"-ja alapján, mint értesülünk kiváló művészi érzékkel dolgozta át.
A vígjáték ügyes megválasztása, már magában is sok jóval biztat. Nagy szolgálatot tenne Hevesi dr., ha pl. Weber Oberonját és Euryantheját is hasonlóképpen megközelíthetővé tenné a közönség irodalmi ízlése számára.
A modern operairodalomhoz Máder nagyon is egyoldalúan nyúlt hozzá. Három Strauss-opera: Salome, Ariadne és a Rosenkavalier díszeleg egyedül a műsoron. Ha azonban egyoldalúsága mögött Mádernek ama nagyobb lélegzetű terve lappang, hogy a nagy modern mestereket egymásután, ciklikusan veszi sorra, hogy ezáltal számukra mélyebb, alaposabb kultúrát teremtsen s az idei Strausst jövőre Debussy, Ravel, Schönberg és Sztravinszkij követi, úgy szívesen beérjük egyelőre Strausszal és várjuk türelmetlenül a magától a komponistától legkiválóbbnak fémjelzett Burián Károly Heródesét.
Sajnos, ott látjuk még a műsoron d'Albertnek, a nagy jelentőségű zongoraművésznek és semmitmondó zeneszerzőnek nevét is. A "Holt szemek" érdekes szövegkönyve Kern Aurél kiváló fordításában talán megteszi hatását a közönségre, de előre figyelmeztetjük az operaház vezetőségét, nehogy véletlenül az esetleges siker után abban a hitben ringassa magát, hogy ezzel a bemutatóval tartozott zenekultúránknak. Vajon micsoda akadálya volna annak, ha például d'Albert úr műremeke helyett Sztravinszkij Renard-ját és Schönberg monodrámáját, az Ertwartung-ot hoznák színpadra? Az előbbinél az egész díszlet egy tyúkketrec és nem ábrándulunk ki akkor sem, ha a kakas-balerinának tollai nem lesznek elég szenzációsan "echt"-ek a lipótvárosi szemek számára.
Az Erwartungban a díszletkérdés még kevesebb gondot okoz, habár elismerjük, hogy a zenekari nehézségek annál több gondot okoznak, mert... nincsen karmester. Aki a hazai viszonyokkal nem ismerős, az bizonyára könnyen találna jó tanácsot: Hiszen van itt Budapesten olyan állásnélküli dirigens, akinek egy Bartók Béla ajánlotta mély hálával Fából faragott királyfiát, ezt a karmestert Tango Egisztónak hívják, egyelőre nem függ több visszatérésétől: csak a magyar drámai zene kultuszának sorsa. Így beszél egy nyájas idegen. Aki azonban a hazai viszonyokkal ismerős, az tudja, hogy az Opera még nagyon messze van a Budapesten tartózkodó Tangótól és talán csak akkor fog Tangóhoz elérkezni, mikor az már tényleg messze lesz az Operától, azaz mikor már nem lesz itt közöttünk Budapesten.
Bartók két egyfelvonásosának felújítása a legsürgősebb kötelessége az Operának. Igaz, majd elfelejtettem, a felújítás "tervbe van véve": majd Fleischer úr eldirigálja. Egyelőre két másik egyfelvonásos csemegével kell beérnünk: Bánert Mirabellájával és Ábrányi "Ave Maria"-jával. Ezekhez csatlakozik Poldini Farsangi lakodalma, mely arról nevezetes, hogy Vajda Ernő ezzel a szövegével pályadíjat nyert. Puccini Triptichonja már nagyobb érdeklődésre tarthat számot, Dohnányi operáját, a "Vajda tornyát" pedig régen várjuk.
Operánkat a kisebb technikai felkészültséget igénylő klasszikus és modern operák komoly művelése azzá teheti, aminek lenni hivatása: a zenei életet aktívan fejlesztő kultúrintézménnyé. Vezérlő elv az legyen, hogy csak azt szorgalmazzuk, ami igazi zenei érték és amiben tökéletes művészi színvonalat tudunk elérni. Egyetlen kivétel Wagner.
Itt a stílus-megteremtés helyett megelégszünk stílusjavítással is, a szerencse úgy is kezünkre játszotta ismét a felülmúlhatatlan Burián Károlyt. Az olasz és francia operát, ha a jelenlegi színvonalon hagyjuk, akkor sem követünk el nagyobb mulasztást. Leghelyesebb lenne, ha a népszerű opera otthonát a Városi Színházba helyeznék át, ez pénzügyileg is pótolná azt az esetleges veszteséget, mely Gluck, Mozart, Beethoven, Weber fokozottabb művelése folytán az Operaház pénztárát éri.
Tóth Aladár
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!