Légi omnibusz
A repülőgép tényleg a háboru alatt fejlődött azzá, hogy most már csakugyan a békés fejlődés szolgálatába lépett. A világnemzetek sorra igyekeznek a légi uton való rendszeres közlekedés terére átvinni a repülőgép tökéletesített formáját s nem az én véleményem, hanem a semleges államok állítják, hogy kár, hogy Németország a nemzetek versenyében nem vettek részt.
Az a versenyzés, amelyet a német tudás, energia és szivósság üzött volna, kétségen kívül a repülés technikájának a javára szolgált volna. Most csak a francia, angol és amerikai ipar versenyeznek olyan repülőgéptipus megépítésén, amelynek segélyével a rendszeres légi közlekedés kérdése meg volt oldva.
Amerikában egy milwankeei mérnök Alfréd W. Lawson kormánymegbízásból a New-York-San-Francisko közötti légi-út rendes járóművéül megépítette a 26 személy befogadására alkalmas légi omnibuszát. Ennek a képét, helyesebben belső berendezésének mást látja itt az olvasó. A gép 50 láb hosszu (mintegy 16 méter) két, „Liberty-motorja van, amelyeken mindegyike 400 lóerős. A szárnyak fesztávolsága 95 láb (mintegy 30 méter) A törzsbe van beépítve a 26 személy számára alkalmas 7 láb széles és 7 láb magas kabin.
A gép teljesen elkészült, s már még is tartották a próbarepülést Milwankee-ban. A repülés angol mértföldre szólt (egy angol mértföld – 1600 méter) és ehez 58 perc időre volt szüksége a gépnek. Ez a sebesség óránkénti 166.11 kilóméternek felel meg. Ahhoz tehát, hogy az ember New-Yorkból San-Franciskoba jusson az eddigi négy napos vasúti utazás helyett talán huszonnégy órára sem lesz szükség.
A légiut bizonyára a legfontosabb városokat-leszállóhelyül jelöli meg, s ez is amerikai módon történik. Három repülőgép-pár fog közlekedni s mindegyik más és más városban száll le. Két esetben három állomást számítva egy-egy utra, ugy hogy kilenc leszálló, illetve felszálló helye lesz a vonalnak.
A légi-omnibusz személyszállításon kívül természetesen postát is szállít, amely az amerikai üzleti élet nézőpontjából hihetetlenül fontos. Naponként kapni meg azokat a leveleket San-Franciskoból vagy New-Yorkból, amelyeket ma még csak ötödnap tud a leggyorsabb postaszolgálat kézbesíteni, lényegesen befolyásolja a kereskedelmi életet.
Szomoru szemekkel nézzük a külvilág fejlődését, vérző szívvel látjuk, hogy ott künn mi folyik, mi folyik, mi történik, mert eszünkbe jut, hogy itthon még mindig nem dolgozunk.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!