Az osztendei gyorsvonat (Bécs-London 36 óra)
Frankfurt, a Majna mellett
Bécs mostani világvárosi forgalmát elsősorban nagyszerü vasuti összeköttetésének köszönheti, ezzel ragadta magához az egykori monarchia egész tranzitó, sőt idegenforgalmát is. A hitetlen előzékenység, amelylyel Bécsben az idegenek az egész vonalon találkoznak, szintén csak csábitás, hogy Bécsben ragadjanak.
A börzepalotában müködő devizaközpont csaknem tulelőzékenyen intézi a külföldiek pénzátutalását, pillanatok alatt engedélyt adnak itt Lengyelországból Németországba, Ukrániából Magyarországba való pénzátutalásra és a legkomplikáltabb pénzüzletekre. S bár itt reggelenként egész tömeg gyül egybe, a kivánságokat percek alatt intézik el s igy nem csoda, hogy különösen a kereskedők nagy előszeretettel keresik fel Bécset.
A vonatok csak ugy öntik a külföldieket.
Miután itt nemcsak hogy jó a vasuti összeköttetés, de a külföldi államokba való beutazási engedélyeket is nagyon enyhén intézik, ide tódul a volt monarchia polgárainak az a része, amely hazulról nem tudna a kivánt országba eljutni. A trieszti, római, varsói, párisi, svájci és német express-vonatok öntik az idegeneket és ezekből él ma Bécs.
Az este 6-órakor induló párisi express zsufolva van mindig, szintugy a hollandi gyorsvonat, amely Bécsből reggel 8 1/2 órakor indul, délben Regensburgban van és éjjel Frankfurtban, másnap este 7 órakor Doverban, 9 órakor pedig Londonban, Bécsből Londonig tehát most éppen másfél nap alatt lehet megtenni az utat Hollandián át.
A vonat hat kocsiból áll és étkezőből, hálókocsiból, amelyet azonban csak Németországba kapcsolnak hozzá. Magyar szemnek szokatlanul jók a vaggonok, ami érthető, mert valamennyi hollandi kocsi. A vonat Osztendét is érinti, nem csoda hát, hogy nászutasok is akadnak az I. osztályu kocsikban. Osztendéig körülbelül 2500-3000 korona a jegy, Frankfurtig 1200-1400 korona.
Az étkező kocsiban reggelit adnak, az ebédet már Németországban szervirozzák, Mitropa kocsiban, igen olcsón. Egy cabliacu például 10 márka, egy hus 12-15 márka. Koronákba átszámitva 100 koronáért teljes ebédet lehet kapni, fagyasztott rizzsel és fekete kávéval.
Aztán tovább száguld a vonat a bajor mezőkön.
Mindenütt gyönyörü állatok legelnek, pedig Németország éppen az állatokat szállitotta le legelőbb is teljesen az entente-nek. Kitünően megmüvelt földek mellett visz tovább a vonat, amely öntöző csatornákkal szalad párhuzamosan. A würzburgi gyönyörü szőlőföldek mellett egy hollandi utitársam hangosan csettint a nyelvével. Az aschallenburgi pályaudvaron egy csapat rózsaszinü sapkás diák ugrál fel a vonatra, valamelyik „Burschenschaft” tagjai. Frankfurtba utaznak és egész uton énekelnek.
Frankfurtba pont 4 órakor este érkezik a hollandi gyors menetrendszerüen. Az osztendei hálókocsi egyik ablaka megnyilik és a hüvös estében egy kipirult, kacagó női fej pillant ki, hogy emlékezetessé tegye ezt az éjszakát. A pályaudvar előtt polgárőrök cirkálnak és a cilinderes, frakkos kocsis ünnepélyesen köszön, mikor tizszeres taxira járó landauerjében helyet foglalok.
Mindenütt csönd van, záróra 11 órakor és a franciák kivonulását még nem heverte ki a város. Csak a Westendben, a milliárdosok vidékén, a Rotschildok palotája környékén van élénk élet és a lefüggönyözött márványcsarnokos termekben nagyszerü koncertek kezdődnek ilyenkor...
Kallós János
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!