Dtum
Login with Facebookk
1918 | Február

Máttis Teutsch János linoleum albuma (Ma folyóirat kiadása)

Máttis Teutsch János linoleum albuma
(Ma folyóirat kiadása)

Széles fekete foltok ömlenek egymásba, széjjel terpeszkednek, ráborulnak a papiros síkjára. E bodrosodó fekete tócsák kavargásából alig villan ki néhol egy-egy kis fehér sziget. A formákat, a távlatot, a színek egyenértékét e kövér feketeségből kell kihámoznunk, erre utalja a szemlélőt a művész játékos ereje, a linóleum metszés törvényszerűsége.

A linóleum nem régi anyaga a grafikus művészeknek. A fametszés reneszánsza vezette rá őket e lágyabb és könnyebben kezelhető matériára. A fa töredező, kemény, szálkás tömbje nehezen engedelmeskedik a vésőnek, míg a linóleumból könnyen kihasítható a kép negatívuma. Változatosság, széles skála úgyszólván teljesen hiányzik a linóleumból, mely körülbelül azt a rangsort foglalja el a grafikai műfajok között, mint vonós hangszerek között - a kontrabassz, vulgó nagybőgő.

Máttis Teutsch János tizenkét linóleummetszetet gyűjtött egybe. E metszetek motívumai: hegyek, erdők, néhol egy-egy figura, ház illeszkedik bele az együttesbe.

A művész látható mód küszködik anyagával. Formái nem mindig markánsak, az egybevonás gyakran elmossa, deformálja a motívumokat. Legsikerültebb lapja egy fenyőerdőt ábrázoló metszet. A nyúlánk fatörzsek erőteljes lendülettel szelik át a kép síkját, a vízszintes vonalak hullámzása havasok távlatát szuggerálja a szemlélő elé.

 

Másik lapja: magános asszony áll a hegytetőn, háttérben hóval fedett bércek. Az asszony elhelyezkedése, a hegyek torlódása fojtott szomorúság tragikumát árasztja a gomolygó foltok tömkelegébe. A fekete és fehér viaskodása amúgy is vigasztalanná teszi a lap hangulatát, mintha gyászzene dübörögne fel a völgyek sötét öbléből.

 

Bálint Aladár

Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
Ma
Szabó Ágnes

A Ma irodalmi és művészeti folyóirat, amelyet Kassák Lajos szerkesztett és egyben kiadója is volt 1916-tól 9 éven át. A tanácsköztársaság idején betiltották, de ugyanúgy érte támadás a konzervatív oldalról is, hiszen a legmodernebb művészeti törekvések műhelyévé  vált.

 

Kassák 1920-tól 25-ig Bécsben folytatja a szerkesztést, így nőhetett a folyóirat nemcsak a hazai, hanem az európai avantgarde forumává is (expresszionizmus, kubizmus, futurizmus, konstruktivizmus, dadaizmus, szürrealizmus) .

 

A Ma külön számot szentel Bartók Bélának és a modern zenének. A kortárs magyar képzőművészet bemutatására külön galériát nyitottak, ahol Bortnyik Sándor, Máttis Teutsch János, Tihanyi Lajos , Uitz Béla mutatkozhatott be. Előhírnöküknek Ady Endrét és Révész Bélát (Vonagló falvak) tekintették.


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98