A szél vetélytársa
Alig száz esztendeje, hogy a föld felületére először fektettek le acélpántokat, hogy azon félig fa, félig vasanyagu kocsikerekek fussanak. Szándékosan neveztem az acélsineket acélpántnak, mert ma már az egész föld területe át és át van fogva az acélsinszálakkal, s ha a tengerek nem volnának közből, azt is mondhatnám, hogy a föld össze-vissza van drótozva vagy pántozva a vasúti sinekkel.
Az elektromosságot mint erőforrást sokkal előbb ismerték az emberek, mint a gőzerőt, s ma bár nem mernők az állitani, hogy a gőz felhasználásának tudománya ki van meritve, mégis elmondhatjuk, hogy a gőzerő kérdésben a lehetőség föl van tárva minden titok, addig az elektromos szóról még mindig nem tudunk egyebet, minthogy meg van és hogy tudjuk sokféle fölhasználását.
Az elektromosság terén nagy és a kiterjedésre nézve szinte fölbecsülhetetlen kérdések várnak megoldásra, sok sötét tér van fölfedezhetetlenül, sőt az állitólag fölfedezett, használt, kordábazárt erők birodalmában is sok a tapogatódzás és a föltevés. Még uj erők is támadtak és fognak támadni még ezután is, az elektromosság problémái is még mindig frissek lesznek, még mindig befejezetlen lesz száz, vagy ezer kérdés, amig az elektromosság el fog jutni addig a fokig, amely fokon ma a gőz van. Ha azonban teljes képet akarnánk kapni arról, hogy mekkora területet foglalt el az elektromosság a földi életből, már most is olyan terjedelmü volna a munka, hogy azt átnézni egy élet is kevés.
A villany eleinte nem háborgatta a gőz által meghóditott területet. A legelső általános elterjedtség talán a világitás használatában keresendő, s ebben a versenyben a gőz mint gőz nem vett részt. Lassankint elkészültek a rabbilincsek, amelyek lefogták és munkára szoritották az elektromosságot s ma már megfékezve, de nem föltétlenül engedelmesen áll az a rejtelmes folyam az emberiség rendelkezésére.
A szél győzelmes versenytársa az elektromosság, de nem önmagában, hanem alkalmazásában. Maga az elektromos hullám a fény és a hang sebessége között foglal helyet, de közelebb a fényhez, mint a hanghoz, hanem alkalmazva, mint hajtóerő egészen közel jár a legerősebb szél sebességéhez. Az elektromos mozdony már győzelmesen igázta le a gőzüzemü versenytársát, s a jövő vontató ereje kétségen kívül az elektromosság lesz.
A képen egy elektromos mozdonyt lát az olvasó, amely tehervonatok vontatására van befogva. Nem tud annyit elvontatni, mint a gőzben járó, de az az óriási előnye van a gőzüzemü fölött, hogy nagyobb emelkedésen is elmegy, sokkal egyszerübb a kezelése, s egy emberrel kevesebb kell a vezetéshez. Amerikában rendes nagyságu vonatokat vontatnak óriási méretüvé épitett elektromos mozdonyokkal.
Az elektromos mozdony a sebességben is veri a gőzős vetélytársát. Ezidőszerint, kisérleti pályán végzett sebességmérések szerint elektromos mozdonnyal kétszáz kilométerrel nagyobb sebességet értek el óránkint. Gőzmozdonnyal a legnagyobb sebesség 130 kilométer volt.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!