Dtum
Login with Facebookk
1915 | Január

A Lusitania tragédiája

1915. május 7-én egy német tengeralattjáró Írország délkeleti partjainál megtorpedózta és elsüllyesztette a 32 000 tonnás brit luxushajót, a Lusitániát. A gőzös hadianyagot és lőszert szállított. Ezért a német tengerészet hadihajónak tekintette.

 

Azonban a hajó fedélzetén tartózkodott több mint ezer utas is. 1201 ember lelte halálát a hullámsírban, köztük az Egyesült Államok 128 polgára. Wilson amerikai elnök követelte a német kormánytól, hogy ítélje el a történteket. Bryen amerikai külügyminiszter viszont jogosnak tekintette a németek lépését, és lemondott.

 

A német kormány arra hivatkozott, hogy a brit tengeri blokád ellenkezik a nemzetközi jogi normákkal, az ellenlépés szükségszerű.

A tengeralattjárók parancsnokai ezek után utasítást kaptak, hogy kizárólag akkor támadjanak, ha bizonyos, hogy ellenséges kereskedelmi hajóról van szó. Tirpitz német tengerészeti miniszter emiatt lemondással fenyegetőzött. (Hiszen ez a megszorítás csökkenti a harcmodor hatékonyságát.)

Rövidesen újabb katasztrófa történt: egy német búvárhajó elsüllyesztette az Arabik nevű angol utasszállító hajót, s a halottak között ismét voltak amerikai állampolgárok. Az Egyesült Államok hadba lépésének elkerülése érekében Falkenhayn elérte, hogy a német búvárhajó-parancsnokok kapjanak parancsot: ellenséges személyszállító hajók esetében is (akárcsak korábban a semleges kereskedelmi hajók esetében) nyújtsanak lehetőséget az utasoknak a mentőcsónakokba való átszállásra.

A korlátozott búvárhajóharcot a németek rövidesen beszüntették. Egyéni, alkalmi akciókra továbbra is sor került az Atlanti-óceánon, a Földközi-tengeren pedig, ahol amerikai állampolgárok nem utaztak, és így az USA hadba lépésétől nem kellett tartani, továbbra is rendszeresen folytak süllyesztések.

A tengeralattjáró-harcmodor kegyetlen módszer. De tegyük ehhez hozzá: egy egyébként is kegyetlen háború kegyetlen fegyvere. Nem értünk tehát egyet azzal, ha a Lusitania és az Arabik tragédiájáért kizárólag a németekre hárítják a felelősséget.

 

Miért kell személyszállító hajón hadianyagot szállítani? Miért kell hadizónában személyszállító hajón utazni? Milyen alapon remélhető, hogy a brit blokádot a németek nem viszonozzák majd? Az erkölcsi felelősség megoszlik a hadviselő felek, a hajózási vállalkozók és a hadizónában, háború idején utazgató magánszemélyek között.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98