Készül az új Lánczhíd
A legnagyobb magyar hatalmas alkotása, a Pestet Budával összekötő legelső vashíd már öreg.
Két emberöltő telt el majdnem azóta, hogy a híd elkészült, az erős lánczszemeket, a melyeket hiába igyekeztek megsemmisíteni erőszakos úton, megviselte az idők járása, szakértők megállapították, hogy a kovácsolt vasból, Angliában készült lánczlemezek a sok rázkódástól szemcséssé váltak és a Lánczhidat ezért restaurálni kell.
Február elsején elzárták a híd forgalmát és a jövő esztendő végéig új alkatrészekkel cserélik ki a Lánczhíd minden tagját. Az új Lánczhíd külső alakjában teljesen hasonló lesz a régihez, olyan marad, mint a minőnek valamikor régen Tierney William Clark nagyszerű alkotó zsenije megtervezte. Különbség a régi és az új Lánczhíd között az egyes lánczszemek méreteiben van csak, a mennyiben a régi Lánczhíd lánczlemezei három és fél méteresek, az új Lánczhídnál ellenben hat méter húsz czentiméter hosszúak lesznek az egyes csomók lemezei.
A Lánczhíd elkészítését a pénzügyminiszterium, a melynek hatáskörébe az állami hidak kérdése tartozik, a kereskedelmi minisztériumra bízta és csak a pénzügyi rész lebonyolítását tartotta meg a maga hatáskörében. A kereskedelmi minisztérium az állami gépgyárban rendelte meg az alkatrészeket és ez a gyár végzi a felszerelés nehéz munkáját is, a Lánczhíd szerkezetét pedig a pénzügyminisztérium hatáskörébe tartozó diósgyőri állami vas- és aczélgyár végzi.
Ide 1912 november közepe táján érkezett meg a megrendelés és az egyes lánczszemek elkészítését épen egy esztendővel ezelőtt kezdték meg. A míg a régi Lánczhíd szerkezete kovácsolt vasból készült, addig az új Lánczhíd teljes egészében aczélból készül és ezzel a munkával sokkal rövidebb idő alatt készül el a gyár, mint a meddig az eskütéri híd munkája tartott. Ez a munka huszonegy hónapot vett igénybe, és bár mennyiségében, méreteiben jelentékenyen nagyobb volt, mint a Lánczhíd, mégis ez az utóbbi munka csak tizenhárom hónapig foglalkoztatja az üzemet, az egyes alkatrészek összeszerelése Budapesten a helyszínen történik, a gyár csak az anyagot szállítja.
A lánczszemekhez szükséges lemezek hengerelését 1912 deczember 17-ikén kezdte meg a gyár, de ezek kikészítéséhez csak a múlt évi január 27-ikén fogtak. Az első küldemény november 27-ikén indult el Budapestre, azért nem előbb, mert itt nem lett volna hely, a hol elhelyezzék a hatalmas lánczszemeket, a melyekből azóta naponkint három vaggon érkezik a fővárosba.
Legfontosabb alkatrészei a híd szerkezetének a lánczszemek, a melyek hatalmas aczéllemezekből készülnek. A kész lánczszemeket elszállítás előtt a kereskedelmi miniszterium kiküldöttei, Beke József és Gállik István műszaki főtanácsosok egyenkint megvizsgálják. Ha a lemezek szilárdsága megfelel az előírásnak, a rakodóra szállítják, a hol vaggonokba helyezik el. Egy vaggonba 12-13 lemez fér el és ennek a mennyiségnek teljes elkészítése – az aczélöntést ide nem számítva – 88 munkásnak és a gépek egész sorának teljes huszonnégy órai idejét veszi igénybe.
A régi Lánczhíd annak idején 6.220,428 pengőforintba került, ha ebből az összegből leszámítjuk a megmaradt anyagszerek és gépek értékét és a térvásárlásra kiadott összesen 619,294 pengőforintot, megállapítható, hogy az építési költség 5.601,134 pengőforintot tett ki. Most majdnem ugyanennyi koronára – pontosan 5,100.000 koronára – tervezték az átalakítási költséget, de ez összeg 1.554,000 koronával emelkedett, mert ekkora összegbe kerül a hídfők megerősítése.
Rohamosan fejlődött a gyár az utolsó esztendőben és mindezért a fejlődésért elsősorban Allender Henrik fő bányatanácsost, a gyár igazgatóját illeti az elismerés. Ő teremtette meg a modern munkás-házakat, a melyeket most tovább építenek és az ő tevékenységét dicséri az a sok alkotás, a melyeknek légiója világszerte becsültté teszi a magyar aczélipart. A Lánczhíd alkatrészeinek pontos elkészítésre is a főbányatanácsos ügyel föl, a kinek alkotó ereje különben is meglátszik a gyár minden részében.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!