A moziműhely titkaiból
A mozi ma már olyan elterjedt és kedvelt szórakozás, hogy hatalmas vállalatokra van szükség, hogy mindig ujabb és ujabb darabokkal kitudják elégíteni a közönség igényeit. Eleinte, amíg kisebb volt a mozi közönsége, néhány darab is elég volt arra, hogy műsorral lássa el a mozikat. Ma már ugyszólván minden nap, szinte folytonosan ujabb és minél érdekesebb darabokat kell termelnie a mozicégnek, hogy virágozhasson.
A moziipar óriásit fejlődött. A nagy cégeknek ezer és ezer alkalmazottja van, nemcsak színészek, hanem műszaki emberek is. Ezeknek a műszaki embereknek sokkal több dolgot ad a filmgyártás, mint a színészeknek. Már most ilyen nagy apparátussal dolgozó vállalatnak alkalmas helyiségre van szükségük, ahol a felvételeket elkészíthessék.
Bent a városban nehezen lehet találni ilyen műhelynek alkalmas helyiséget, mert hiszen a házakat nem moziműhelyek számára építették. A nagy cégek tehát rendesen kiköltöznek a város határába, óriási szabad területeket bérelnek és ezen rendezik be telepjeiket és műhelyeiket. Természetesen ezekben a műhelyekben csak olyan felvételek készülnek, amelyek zárt területen történnek. Ami szabadban játszódik le, azt kint a szabadban, a természetben veszik fel.
A műhelyeket különben azért is ki kellett vinni a város határába, mert a mozi felvételekhez elsősorban igen erős és bőséges napfényre van szükség. Lehet az a darab akármilyen érdekes és szenzációs, ha a hely, ahol játszanak és a szereplők nincsenek eléggé megvilágítva. A kép homályos, árnyékos lesz, ami értéktelenné teszi. A városi hatalmas épületek, paloták pedig elzárják a fényt, árnyékot vetnek s így lehetetlenné teszik a jó felvételt.
Ezek a város határában lévő mozi műhelyek óriási kiterjedésű üvegcsarnokok. Olyanok, mintha hatalmas melegágyak lennének. A tetejük is, a falaik is köröskörül üvegből valók. Ha csak a tetejük volna üvegből, s csak fentről jövő napfény csak a nyugalomban lévő tárgyakat világítaná meg jól, holott a mozidaraboknál épen a mozgás a fő. Már most azt kérdezhetjük; miért van szükség ilyen óriási műhelyekre? Azért, mert egyszerre nemcsak egy jelenetet vesznek fel. Sok a dolog és nagyon lassan menne a munka, ha mindig várni kellene egy-egy jelenettel.
Ugyanabban a műhelyben egymásmellett egyszerre több darabot is játszanak és vesznek fel. Egyik helyen - mondjuk - valami komikus darabhoz, egy kicsit odébb meg egy tragédiához készül felvétel. És így egymásmellett akármennyi. Ez könnyen lehet, egymást nem zavarják a különféle jelenetek, mert a fényképezőgép lencséje csak épen azt a kis helyet veszi fel, ahova irányítva van. Épen azért ügyesnek és szakértőnek kell lennie a rendezőnek. Tudnia kell, milyen távolságra állítsa fel a gépet, nehogy a másik jelenet is beleessen az ő körzetébe.
Persze a műhelyben óriási zaj van. A díszleteket ide-oda tolják. Most egy szobát hoznak elő, abba butorokat helyeznek, odébb egy másik díszletet állítanak fel, a rendező utasításokat ad és igy tovább. De ez a lárma nem számít, hiszen a mozi csak a mozgásokat veszi fel, de a hangokat nem. Ebből a körülményből aztán sok huncutságot csinálnak a színészek. Megesik például, hogy mialatt egy királyt játszik a színész komolyan és méltósággal, közbe nem épen király szájába való vicceket mondogat.
Sokszor látunk a moziban hátborzongató jeleneteteket, amikről nem tudjuk elképzelni, hogyan készülnek? De ha benézünk ezekbe a moziműhelyekbe, elbámulunk rajta, hogy milyen furfangosan tudják egyszerűsíteni a legnehezebb és legborzasztóbb jeleneteket is. Például egy darabban előfordult, hogy egy nagy tengeri hajó kigyulladt és a kazánházban hárman lelték tűzhalálukat.
Hogy csinálják ezt a műhelyben? Lemásolnak egy igazi óceángőzöst. Annak a mintájára elkészítik a hajót vászonból. Az egészet felállítják egy deszkaemelvényre, amelynek a talpa olyan formán görbült, mint a régi bölcsöké. Valami machinációval ártalmatlan tüzet csinálnak. Fent a hajóban a színészek játsszák a szerepüket. Jajveszékelnek, őrülten szaladgálnak, fejvesztetten kapkodnak stb. mintahogy ilyen esetkor szoktak viselkedni az emberek. Lent pedig munkások folytonosan ringatják az egész dekorációt. A rendező elébük áll a géppel és nyugodtan fényképezi a jelenetet. Az a ringatás aztán ugy fog látszani a gépen, mintha a tenger hullámai ide-oda dobálnák az égő hajót.
A felvétel után a film bekerül a műszaki helyiségekbe. Ezek is a műhelyben vannak, itt dolgozzák fel a filmet, amiket óriási kádakban különféle folyadékokban áztatnak, amíg ugy ráevödik a kép, hogy sohase jön le róla. Az egyes filmrészeket aztán száz meg száz munkásleány összeragasztja. Igy lesz néha egy darab kész filmje több kilométer hosszuságu is.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!