Automatikus kocsikiöntő
Nem lehet elég tágasra épiteni a pályaudvarokat. Ezt a szomoru tényt ma már az egész világon tudják, s mi magyarok az egész ország vasúti állomásainak zsufoltságát, de különösen a buadpesti pályaudvarok kis teljesitőképességét sokszor bizony a nagy késések miatt bosszankodva érezzük. Nem a vasút hibái, hanem az a tény az oka a sok bajnak, hogy egy-egy állomás forgalmát sohasem lehet előre tudni.
Mikor a Keleti-pályaudvart épitették, azt hitték, hogy ezer évig is elég lesz. Ma azt látjuk, hogy háromszor akkora kellene, s ha megépitjük ötszörakkorára, ki tudja, hogy ujabb harminc év mulva nem kellene-e tizszer akkorára épiteni. A pályaudvarok teljesitőképességének nagy akadálya a kocsik kezelése, fel és lerakása. Ha csak egyetlen egy kocsiból kell árut kirakni, természetesen ugyan ugy el van foglalva a vágány egy másik vonat részére, mintha tiz vagy husz kocsiból álló vonat állana a rakodón. Hiszen csak pénz kérdés az egész, mert kellő számu rakodómunkással ugyanannyi iő alatt lehet akár száz kocsit lerakni, mint egyet.
Különösen állandóan ismétlődő forgalmi akadály pályaudvarokon – ahol mozdonytelep is van – a szeneskocsik lerakása. A mozdonyok folyton fogyasztják a szenet, tehát ezt az anyagot folyton pótolni kell.
Naponta jönnek szenesvonatok, s ezeket naponta ki kellene rakni, hogy a vágány vonatrendezés vagy más okból rendelkezésre álljon. Mivel nem lehet annyi munkást tartani, hogy egy szénvonatot egy-két perc alatt kiüritsenek, nagyobb pályaudvarokon a képünkön is látható berendezést készitik ujabban. A kocsik egy kis emelkedésen fölfutnak, rászaladnak egy korongra, amelyen szilárdan lekötik őket, s midőn ez megtörténik, a korong gépi erővel fölemelkedik, s a kocsi tartalmát néhány másodperc alatt kiönti.
Fontos ez a berendezés olyan pályaudvarokon is, ahol a személy- és teherforgalom együtt van. Itt ugyanis az állomás minden vágányára nagy szükség van, s ezért ezeket a fölfutó vágánydarabokat hordozhatónak épitik.
A kocsikiöntő korong is futó szerkezetre van szerelve.
Már most bármelyik vágányra rátolhatjuk az egész szerkezetet s a kocsikiöntés megtörténhetik. Ahol állandó ez a berendezés, ott természetesen a vágány végére van épitve.
Nálunk ez a berendezés még nincs elterjedve, de Németország igen sok állomásán már alaposan ki van próbálva és az eredmény igen kedvező.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!