A legujabb erőforrás
Ki tudja, hogy a jövő embere nem fog-e mosolyogni a mi gépeinken s csodálkozni azon, hogy ezekkel a gépekkel erőt tudtunk elővarázsolni. A mi mai erőgépeinknek jellegzetes tulajdonsága az, hogy csaknem kétszer annyit nyomnak sulyban, mint a hány lóerőt tudnak kifejteni. Ez még a ritkább eset. A leggyakoribb, ha négyszerte nagyobb a sulyuk, mint a lóerők száma.
A motortechnika legutóbbi alkotásai természetesen mind arra törekszenek, hogy kisebb suly mellett nagyobb lóerőszámot lehessen elérni. Csak nemrégen emlékeztünk meg egy vidéki magyar feltalálóról, a ki olyan motort szerkesztett, a mely kétszer annyi lóerőt produkál, mint a mekkora a motor sulya. A gyakorlati kihasználásról még nem kaptunk hirt, ellenben Amerikából az a hir érkezik, hogy a magyarországi születésű amerikai mérnök, a világhirű Tesla Miklós egy uj gépet talált fel és ez az erőforrás egészen uj elvek alapján készült. Lóerőnkint csak kilencztized kilogramm a sulya s a hir szerint igen elterjedt már a gyakorlati alkalmazása.
A gép elve a folyadékoknak az a tulajdonsága, hogy anyagi részecskéikkel a szilárd testek felületeire tapadnak s az a törekvésük, hogy egymás között az érintkezés meg ne szakadjon. Ebből következik az, hogy ha olyan szilárd testet forgatunk, a melynek belsejében folyadék van elhelyezve, a belső folyadék nemcsak a most emlitett erőkifejtést idézi elő, hanem még a forgatás okozta czentrifugális (rögzitő) erő következtében is erőt fejt ki.
Ennek alkalmazását ugy végezte el Tesla, hogy készitett egy burkolatot, számos vékony korongból, a melynek egy nyilása van, ahol egy bizonyos mennyiségű folyadékot öntött az edénybe. A sok korong mind egy közös tengelyre van szerelve (az egész szerkezet a közölt képen jól megfigyelhető), a mely tengely azután forgásba hozható. Ha a szerkezet például szivattyuként működik, a külső forgatóerő következtében, a belső folyadék a röperő következtében nagy erővel igyekszik az egyetlen nyilás felé. Ha pedig forditva nagy nyomás alatt álló vizet, levegőt vagy gázt vezetünk be, a folyadék állandó sebességgel spirális alakban tör a nyilás felé.
A gép a legnagyobb erőt akkor fejti ki, ha a forgó burkolat hatályos sebessége fele a folyadék sebességének. A gép különösen gőzturbinák uj rendszerü szerkezetére nézve bir a legnagyobb értékkel. Nem kell egyebet tenni, mint még egy nyilást alkalmazni a burkolaton, a melyeket a szükséghez mérten nyitni és zárni lehet.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!