Dtum
Login with Facebookk
1912 | Július

Vázlatok Spanyolországból

Tőlünk Spanyolország annyira távol esik, hogyha abból a kevésből, a mit Villegas és Pradilla képeiből, Bizet operájából, a bikaviadalok moziképeiből megismerünk és fogalmat akarunk magunknak róla alkotni, egy tarka-barka vásári, színes és eleven, hangos és rikító környezetet várunk.

 

Valószínűleg azért, mert a művészeket elsősorban Andaluzia érdekelte, míg a teljesen más karakterű Catalonia, Castilia és a zord északi tartományok, a mi közönségünk kezén forgó irodalomban nincsenek feldolgozva és a pikturában is Zuloaga és Sorolla vásznain csak most tűnnek fel néha-néha. De még Dél-Spanyol ország is csak annyira hasonlít ahhoz a képhez, a melyet a művészet számunkra megrögzített, mint Magyarország ahhoz a csikós és betyár romantikától átitatott képhez, melyet a 25 év előtti piktura és a mai operettirodalom rólunk a külföldnek lefest.


Spanyolország képén a legkarakterisztikusabb vonás a rettenetes nyomor és az evvel járó testi és lelki elzüllés és a feudalizmus mindent elnyomó hatalma, nagyrészt a papi hatalom is. Hiszen tudjuk a történelemből, hogy a harczos középkori kereszténység aszkéta és a földi gyönyöröket megvető ideológiájával miként pusztított el virágzó kultúrákat és művészeteket.

 

Fájdalommal járunk tehát a mór kultúrának és művészetnek azon kevés emléke között, melyet a meg nem értő győzedelmes katholikus restauráczió meghagyott. Az arabs művészet a népben és a kézi ipar régi tradícióiban gyökeredzett, míg a spanyol népnek művészet iránti érzéke soha nem volt és ha ma mégis Spanyolországban találjuk a művészet legnagyobb remekeit, úgy ennek okát csak abban kereshetjük, hogy a XVI. században Amerika felfedezése után Spanyolország volt Európa leggazdagabb állama és a spanyol pénz meg tudta szerezni az olasz rennaissance és a flamand produkczió legkimagaslóbb alkotásait. Úgy a hogy ma a nagy tömegek művészi érzéketlensége daczára az európai kultúra legnagyobb remekei amerikai gyűjtők kezére vándorolnak, úgy szívta fel az újkor elején a spanyol arany a más népek művészetét.


Egészen specziális spanyol művészetről tehát nem beszélhetünk. De érdekes, hogy a külföldről behozott művészeti irányok mint veszik föl magukba részint a spanyol katholiczizmus fanatikus áhítatosságát, részint a kifejezésnek valamilyen gyötrődött paroxizmusát, részint végül, főleg délen az arabs kultúrának ki nem irtható pompáját és lineáris fantáziáját. Ilyen szempontból a műbarát számára Spanyolország egyike a legérdekesebb tanulmányi területeknek.


A mai Spanyolország is egyrészt az északi tartományokban feltörő indusztrializmusával, másrészt a dél apatikus züllöttségével, mely csak kegyetlen látványosságokon tud néha-néha felbuzdulni, a klerikalizmus és a lassanként beszivárgó modern eszmék előcsatározásaival, egy igen érdekes milieut ad, melyet azonban mindeddig a modern öntudatra még nem ébredt művészet csak alig kezd feldolgozni.

 

Idegen művészek pedig nehezen fognak ebben segédkezhetni, mert a spanyol nép zárkózott és bizalmatlan, a tartózkodás a szeszélyes és szélsőséges klimatikus viszonyok közt, az idegenforgalmi és közlekedési eszközök primitívsége mellett, fáradságos és gyakran kellemetlen.


Most már kezdik megnyitni az utakat az idegenforgalomnak is, de ezzel el fog tűnni lassanként mind az a mi a mai Spanyolországnak még olyan karakterisztikus képét adja. Nagy, sziklás és terméketlen területeken itt-ott felbukkan egy sárga, leggyakrabban barokk katedrális. Körülötte a dombokon elterpeszkedik a kis városka, vakító fehérre meszelt falaival. A száraz levegőben élesen rajzolódik ki a házak fehér és lapos silhouetteje.

 

Ha beljebb kerültünk a düledező városkapun, hosszúsorú, alacsony munkásházak mellett haladunk el, melyekből a nyomor kiterpeszkedik az utczákra. Szurtos, rachitikus gyermekek játszanak az utcza rettenetes szennyében. Bikaviadalt játszanak és egy kis fiú göndör fekete fejével bökdös a feléje nyújtott piszkos rongyokba. A kövezetet, melyen kocsi soha nem járt, helylyel-közzel kinövi a sárga, rövid fű. Valahol az árnyékból egy koldus nyöszörög felénk alamizsnáért, kifolyt vak szemét szánalmasan fordítja hozzánk.

 

Az utczán megrakott, szomorú öszvérek álldogálnak, míg gazdájuk a szomszéd kis balkon aljában enyeleg egy kifestett, díszes frizurája, de lompos és rosz fogú senoritával. Szegény, bús állatok, a hogy naphosszat állnak a rajtuk felejtett teherrel, mintha a szegény terhekkel megrakott spanyol nemzetét ábrázolnák. A templom a Plaza de Constitution-on áll, nagy, tágas, fával beültetett téren, melyen koldusok és naplopók sütkéreznek.

 

A piacz sarkán egy feltűnő jókarban tartott modern épület. Ez a kaszinó vagy egy politikai klub. A ház előtt öblös karosszékeken tisztek és jól öltözött urak dűlnek végig, hosszasan és szakértelemmel bírálnak meg minden arra menő hölgyet. Angol lordok footmenjeire emlékeztető elegáns, libériás inasok frissítőket hordanak körül.

 

A templom hűs csöndjében azonban mesterművek beszélnek hozzánk régi elmúlt nagy mesterekről, lázig fokozott vallásos áhitatról. De fájdalmasan rezzenünk fel álmodozásunkból, mert egy feszület elé érünk, a hol egy élő ember véres és meggyötört testét látjuk a kereszten vergődni; a spanyol verismus véres ruhát, kötényt öltött az Isten fiára, parókát húzott a fejére és igazi vér alvadt meg a kereszt fáján. Fájdalommal konstatáljuk, hogy nem a rennaissance művészek ideális környezetében, hanem a bikaviadalok országában vagyunk.


Lénárd Róbert.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
San Juan Baptista kolostor Toledo mellett Régi városrész Toledoban A Tajo és a Hidalgo kastély
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98