Dtum
Login with Facebookk
1912 | Február

Amerikai fecskendő-mozdonyok

Ha valami nagyot akarunk elképzelni, hát amerikai példákat hozunk elő. Az uj világ minden vonatkozásában az európai méreteket felülmuló arányokban alkot. Házak, városok, gépek, hidak, szerszámok, vasutak, hajók mind, mind sokkal nagyobbak, mint nálunk.

 

Ezt nem ugy kell ám felfogni, hogy Amerikában mindenből a legnagyobb méretre van szükség, hogy ott az emberek csak huszonhatemeletes házba férnek be, hogy nekik tizszer akkora mozdony kell, mint nekünk. Van az amerikai felfogásban valami olyan büszkeség, valami vetélkedési vágy és képesség, a melylyel az amerikai az európait, az óvilág népét, hogy ugy mondjuk, mindenben lepipálják, vagy legalább is az a szándék vezérli őket.

 

Ha arról van szó, hogy egy európai nagy ur estélyt adott, a melyen minden vendég egy arany fityegőt kapott emlékbe a házikisasszony arczképével, csakhamar olyan amerikai estélyről kapunk hirt, a hol minden vendég olyan arany tárczát kap ajándékba, a melyen a saját drágakövekkel kirakott monogramja diszeleg. Egy európai 10.000 főből álló gyülés hirére, Amerikában 100.000 ember gyülésezik.

 

Mindez tisztán azért, hogy mindenben Amerika birja a legnagyobbat, a legszebbet, a legjobbat, a legerősebbet. Igy alakult ki azután az európai emberben az a hit, hogy ha valamely alkotásban a legnagyobbat keresi, annak okvetlenül Amerikában kell lenni. Mindenesetre el kell ismerni, hogy az, a mi Európában nehézkes és mozdulatlan, a pénz és a vállalkozási kedv, Amerikában könnyü és igen mozgékony. Amerikában a leglehetetlenebb vállalkozásra is akad pénz s nehogy tévedésbe essünk az iránt, hogy ott minden sikerül, sietünk feljegyezni, hogy ott éppen azért, mert olyan könnyen vállalkoznak, könnyen buknak is.

 

Hogy mi ezekről nem tudunk, annak oka az egyes esetek jelentéktelensége. Mi csak a sikeres esetekről tudunk s a világraszóló bukásokról. A nagyarányu vállalkozásokhoz természetesen nagyarányu berendezések, gépek és eszközök kellenek. Ezekkel kapcsolatban a vasúti intézmények is egészen már arányuak, mint nálunk. A vasút pályateste ehhez mérten erősebb, a sinek nagyobbak, mert a járómüvek is sokkal erősebbek a mieinknél. Általánosan tudott dolog az, hogy az európai legnagyobb mozdonyokat Transatlantic és Pacific-vasút a világ leggyorsabb vonatjait, a legnagyobb mozdonyait, a leghosszabb tehervonatjait hordja a hátán. Ez a Pacific-vasut Amerikának a büszkesége. Öserdőkön át, szédületesen meredek partokon, rohanó folyókon épitett merész hidakon, vakmerő alagutakon át vezet. Néhol mértföldes mocsár tetején, majd viztelen, kopár vidéken, a technikai nehéz munkák számtalan változatán.

 

Az itt bemutatott képünk is egy amerikai Pacific-vasút egy különleges mozdonytipusát mutatja be. Ez a vasút összeköti Amerika keleti és nyugati tengerpartvidékét s mint ilyen óriási fontosságu egész Amerika kereskedelmére és iparára. A vasút vezetése alkalmával nem nagyon keresgélhették a terepet, ott vezették, a hol az irányok kivánták. A több napig tartó ut némely helyen félnapokig őserdők között vezet. Az időjárás szeszélyessége ezeken a helyeken olyan változatos, hogy napokig tartó tropikus hőség után a növényzet teljesen kiszáradt s a legcsekélyebb tüzszikra , a mely a mozdonyból akár a kürtből száll ki, akár pedig ugy hull le a tüzrostélyon a mozdony alatt, néha hetekig tartó erdőégést okoz.

 

Egynapi járófölddel odább pedig talán hóviharral küzd a vonat. Az amerikai erdőégés, a beláthatlan területü gyulékony és éghető anyag miatt, szintén „amerikai” méretü s ezekből okszerüen az is következik, hogy az amerikai balesetek is sokkal nagyobbak, mint az európaiak. Egy amerikai erdőégés kiszámithatatlan károkat okoz. Elpusztul milliókat érő faállomány, számtalan állat s ha véletlenül az erdőben már erdőkihasználási gazdaság is virágzik, emberáldozat sem ritka, azonkivül, hogy milliókat érő gazdasági befektetés megy tönkre.

 

Ezt a veszedelmet kikerülendő, a nagy mozdonyok szokatlan méretét az is magyarázza, hogy ezeken a mozdonyokon igen nagy külön viztartály is van egyenesen abból a czélból, hogy utközben bárhol tüzet gyujt a mozdony szikrája, a gőz erejével hajtott fecskendőkészülék a kezdődő tüzet még a csirájában elfojthassa. A képünkön igen jól látható, hogy mily nagy távolságra hat az ilyen fecskendő s az is látható, hogy minden mozdony müködteti a fecskendőjét. Éppen három vonat érkezett be egy állomásba, a hol próbát mutatnak be a fecskendőzésből s mind a három gép az állomáson képzelt tüz eloltására siet. A gépek hatalmas méretei szembetünők.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98