Az új szinpad
A dramaturgia a legújabb időben talán a legjobban átalakult az eszthetika összes ágai között. A szinházak ugyan tulnyomó részben még mindig ragaszkodnak hagyományaikhoz, melyek a realisztikus szinpadi ábrázolásban gyökereznek s csak igen kevés kisérlet próbálja megvalósítani az új dramaturgiai felismeréseket és elméleteket, de az elmélet és a kritika ebben az esetben messze előtte halad, agitáló szellemben.
A gyakorlatnak. Míg azelőtt a dramaturgia középpontja a szinész játéka volt, a mai felfogásban a hangsúly átment a szinészről a rendezőre s a fődolog az egész darabnak szinpadra való átvitele lett, nem pedig a színészi alakítás. Ennek a felfogásnak alapján a színpadi előadás a régi állapothoz képest jelentékenyen eltávolodik az irodalomtól s a többi művészetekhez, különösen pedig a képzőművészethez és a zenéhez közeledik.
A színész egyszerű hangszerré, vagy legalábbis is egy együtt játszó zenekar egyik tagjává lett, a kit a rendező úgy dirigál, mint a karmester a zenekart s a kinek teljesen bele kell olvasztania a maga művészi megjelenését az egész előadás partiturájába.
A rendezőnek viszont írónak is kell lennie, a ki egy darab szellemét nemcsak megérti, hanem meg is tudja jeleníteni, képzőművésznek is, a ki a színpadi játék azon elemeivel, a melyek a szem számára valók, a formák, vonalak, színek elhelyezésének és értékelésének teljes biztonságával tud bánni és zenésznek is, a ki az egyes szerepeket a maguk értéke és az egészhez való viszonya szerint tudja az előadás egészébe beleilleszteni. Nagyjából ebben az értelemben szól az új színpadról most megjelent könyvében Bárdos Artur.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!