A legujabb automobil-szán
Tolnai Világlapjának ebben a rovatában már többféle érdekes formában és kombinációban mutattuk be az automobil-szánt. Volt azok között olyan, mely főként a földsarki jégmezőkre szóló expediczióknak tud és tehet még kiváló szolgálatokat, volt olyan is, mely a havas uton való továbbhaladásra, tehát ugyszólván téli rendes használatra volt szánva.
Most legujabban sikerült beszereznünk az automobilszánnak nemcsak igen érdekes uj szerkezetét képben, hanem sikerült egyuttal legelsőknek ismertetni a legujabb automobil-szánt, a mely – és ez a legritkább esetek közül való – egy uralkodóház tagjának leleményességét dicséri. Ezt az utóbbi körülményt szándékosan emeltük ki és hangsulyoztuk, miután tudvalevő dolog, hogy a technika óriási birodalma a feltalálás és leleményesség szempontjából nem szokott uralkodóházakat érdekelni, csak akkor, ha kész találmányok és vivmányok állanak már rendelkezésre.
Annál meglepőbb és érdekes esemény, hogy akadt egy eleven nagyherczeg, Czirill, az orosz uralkodóház tagja, a ki a mult hetekben rendkivüli életre való szerkezetet mutatott be, a mely az automobil és szán már nem egészen uj, de azért tetemesen javított kombináczióját mutatta be. Czirill nagyherczeg ugyanis megfelelő, jól felfelé görbített szántalpakra erősített egy automobil-szerkezetet. Az automobil-szerkezet – a melyet képben is közlünk olvasóinkkal – kapcsolatban áll egy hatalmas légturbinával. Az automobil hajtóereje egy körülbelül 40 lóerős, Gregoire-motor, a mely megfelelő áttétel utján a légturbinát forgatja.
Itt tehát nem kapaszkodó lánczkerekek, vagy az ülő alatt elhelyezett fogaskerék hajtják előre a szánt, hanem a hatalmas légturbina, a melyet a hatczilinderes motor oly erővel forgat, hogy a légturbina mintegy belefurakodván és kapaszkodván a légrétegbe, az automobil-szánt óránként hetven kilométeres gyorsasággal röpiti tova. Az automobil- (vagy röviditve: auto-) szán hátsó részén két ülés van, ugyanott van a kormánykerék, mig a szán elejét elfoglalja a hatalmas légturbina. Czirill nagyherczeg a találmányát, a mely voltakép igen sikerült tökéletesítése a korábbi kombináczióknak, ismételten kipróbálta, szakembereknek bemutatta, a kik minden fentartás és udvariaskodás nélkül elismerték, hogy a találmánynak igen nagy a jövője.
A találmányt most az orosz hadvezetőség is ki akarja próbálni, mert például téli hadjárat alkalmával különösen felderitő és hirszolgálatnál az auto-szán igen becses szolgálatokat tehet. Az auto-szánt egyébként még kell és lehet is megfelelően tökéletesíteni, mert pl. az ülőhely, így, a mint az a képen látható, nem egészen megfelelő, másrészt a légturbina alakján is változtatni kell, különösen abból az okból, hogy a légréteg ellenállását minél könnyebben le lehessen győzni, miután az óriási gyorsaságban a légréteg, valamint a légturbina dörzsölése könnyen balesetet idézhet elő.
Igen valószinű, hogy ezen a téren is az ugynvezett szivar-czilindrikus alakot fogják majd kipróbálni és módot találnak arra, hogy a légturbinák nagyságától eltérve, talán több kisebb turbinával próbálkozzanak, hogy annál kevesebb nagy felület érintkezzék a levegőréteggel. Az érdekes automobil-szánról irottak nem volnának teljesek, ha meg nem emlitenők, hogy a mikor Czirill nagyherczeg az automobil-szánt elkészítette, megkérte a moszkvai metropolitát, hogy szentelje be a szánt. És a metropolita – nagyherczegről lévén szó – szivesen teljesítette a kérelmet: fényes papi segédlet mellett áldotta meg az uj automobilszánt.
Eltekintve attól, hogy ezek után az orosz nép babonára hajlandó tömege előtt az automobil-szán különös bámulat tárgya lesz, technikai szempontokból sem kicsinyelhetjük ezt az uj szerkezetet, a melynek különlegességét emeli az, hogy nagyherczegi agyvelőnek a kombinácziója. A téli időre való tekintettel az automobil-szán kipróbálására kedvező alkalom kinálkozik. Ugy hirlik egyébként, hogy a légturbina-rendszert most már rendes s kereken járó automobilokon is ki fogják próbálni, még pedig előreláthatólag igen nagy sikerrel.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!