Dtum
Login with Facebookk
1910 | Október

Óriási gőzmozdony

Kétségtelen, hogy néhány év óta Európában is nagy számban készitik az óriási arányu gőzmozdonyokat, miután rájöttek arra, hogy a gőzmozdony nagysága egyenes arányban áll az általa elérni kívánt eredménynyel. Csakis igen nagy arányu gőzmozdonyokkal lehet a közlekedés gyorsaságát fokozni, a nagyarányu gőzmozdonyok óriási sulya csökkenti a kisiklások veszedelmét, a fékezéseknél is nagy szerepet játszik, hogy a gőzmozdony lehetőleg nagy legyen, mert jobban megrögződik a saját sulyánál fogva és ezzel a kocsik mozgásából tovább származó eleven erőt, mint lökő erőt jobban tudja ellensulyozni.

Az igazán nagy gőzmozdonyok hazája azonban mégis csak az Unió, a hol a mozdonyépitő gyárak valósággal versenyre kelnek egymással olyképp, hogy nemcsak tökéletesség, hanem nagyság szempontjából is a gyártott mozdonyokkal egymást tul akarják szárnyalni. Az amerikai mozdonyépitő gyárak versenye természetesen nagy hasznára van az ügynek, mert az ipari gyári verseny terén a nagyközönség hova tovább rájön arra, hogy melyik gyári produktum a legmegfelelőbb, azt fogja tehát a népszerűség szárnyára venni, amelyik legjobban megközeliteni a czélt.

Annak, hogy micsoda mozdonytipus valóban czélszerű, sokféle fő- és mellékkörülménye van, épp ezért mi csak a jelen állapotra és a jelenben ismert nézetekre utalunk, a mikor előre bocsátottuk, hogy a mai modern közlekedés feladatát a szárazföldön csakis igen nagy, mondhatni óriási mozdonyokkal lehet megoldani. Valóban kulturállamok vasuti közlekedését az ugynevezett Mammuth-tipusu óriási mozdonyok bonyolitják le, a melyeknek alakja azonban már régen eltért az eredeti tipustól.

Az ismert magas füstkibocsátó kéményes mozdonyokat jórészt csak harmad, negyedrendű vasutaknál látjuk, még pedig pusztán takarékossági szempontokból, miután addig, a mig hasznavehetetlenekké nem válnak, mégis alkalmazhatók a szomszédos, valamint a lassubb járatu teherforgalom lebonyolitására. Az igazán modern gőzmozdonyok ellenben óriási hosszuságu és méretű kazánjaikkal tünnek fel. A kazán, illetőleg hengerkazán, valamint a kerekek nagysága váltja ki azokat a nagy méreteket, a melyek a gőzmozdonyok óriási megnövekedését eredményezik.

Némi fogalmat alkothatunk magunknak a legmodernebb gőzmozdonyok nagyságáról, ha az itt bemutatott képre tekintünk. Ez a kép a közismert, tehát bárki által elképzelhető arányegységek szemmel tartásával győz meg arról, hogy milyen hatalmas hengerkazánja van a legujabb amerikai gőzmozdonyoknak. A kazán belső üregébe ugyanis egy rendes növésű ember ülve kényelmesen elfér. Már most ez csak a kazán belseje. Ehhez jönnek a felszerelések, az alváz, a hatlamas kerekek, az egyéb garniturák, ugy hogy csakhamar előttünk áll egy hat, néha ennél is magasabb és tizenkét, sőt tizennégy méter hosszu óriási gőzmozdony.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98