Óriási gőzmozdony
Kétségtelen, hogy néhány év óta Európában is nagy számban készitik az óriási arányu gőzmozdonyokat, miután rájöttek arra, hogy a gőzmozdony nagysága egyenes arányban áll az általa elérni kívánt eredménynyel. Csakis igen nagy arányu gőzmozdonyokkal lehet a közlekedés gyorsaságát fokozni, a nagyarányu gőzmozdonyok óriási sulya csökkenti a kisiklások veszedelmét, a fékezéseknél is nagy szerepet játszik, hogy a gőzmozdony lehetőleg nagy legyen, mert jobban megrögződik a saját sulyánál fogva és ezzel a kocsik mozgásából tovább származó eleven erőt, mint lökő erőt jobban tudja ellensulyozni.
Az igazán nagy gőzmozdonyok hazája azonban mégis csak az Unió, a hol a mozdonyépitő gyárak valósággal versenyre kelnek egymással olyképp, hogy nemcsak tökéletesség, hanem nagyság szempontjából is a gyártott mozdonyokkal egymást tul akarják szárnyalni. Az amerikai mozdonyépitő gyárak versenye természetesen nagy hasznára van az ügynek, mert az ipari gyári verseny terén a nagyközönség hova tovább rájön arra, hogy melyik gyári produktum a legmegfelelőbb, azt fogja tehát a népszerűség szárnyára venni, amelyik legjobban megközeliteni a czélt.
Annak, hogy micsoda mozdonytipus valóban czélszerű, sokféle fő- és mellékkörülménye van, épp ezért mi csak a jelen állapotra és a jelenben ismert nézetekre utalunk, a mikor előre bocsátottuk, hogy a mai modern közlekedés feladatát a szárazföldön csakis igen nagy, mondhatni óriási mozdonyokkal lehet megoldani. Valóban kulturállamok vasuti közlekedését az ugynevezett Mammuth-tipusu óriási mozdonyok bonyolitják le, a melyeknek alakja azonban már régen eltért az eredeti tipustól.
Az ismert magas füstkibocsátó kéményes mozdonyokat jórészt csak harmad, negyedrendű vasutaknál látjuk, még pedig pusztán takarékossági szempontokból, miután addig, a mig hasznavehetetlenekké nem válnak, mégis alkalmazhatók a szomszédos, valamint a lassubb járatu teherforgalom lebonyolitására. Az igazán modern gőzmozdonyok ellenben óriási hosszuságu és méretű kazánjaikkal tünnek fel. A kazán, illetőleg hengerkazán, valamint a kerekek nagysága váltja ki azokat a nagy méreteket, a melyek a gőzmozdonyok óriási megnövekedését eredményezik.
Némi fogalmat alkothatunk magunknak a legmodernebb gőzmozdonyok nagyságáról, ha az itt bemutatott képre tekintünk. Ez a kép a közismert, tehát bárki által elképzelhető arányegységek szemmel tartásával győz meg arról, hogy milyen hatalmas hengerkazánja van a legujabb amerikai gőzmozdonyoknak. A kazán belső üregébe ugyanis egy rendes növésű ember ülve kényelmesen elfér. Már most ez csak a kazán belseje. Ehhez jönnek a felszerelések, az alváz, a hatlamas kerekek, az egyéb garniturák, ugy hogy csakhamar előttünk áll egy hat, néha ennél is magasabb és tizenkét, sőt tizennégy méter hosszu óriási gőzmozdony.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!