Az állam pénzügyi helyzete és az uj államkölcsön
A képviselőválasztások ismert eredménye az állam pénzügyi helyzetének mielőbb való rendezését is lehetővé teszi. A rendezés alatt értendők: a pénzügyi egyensuly helyreállitása, függő kölcsönök (folyószámla-hitel, kincstári jegyek) kiegyenlitése és az állami beruházások, különösen a Máv. részére szükséges befektetések előteremtése.
Ami a pénzügyi egyensuly helyreállitását illeti, a Magyar Pénzügy f. évi 20. számában kimutattuk, hogy a koaliciós kormány mintegy 200 millió K deficitet hagyott hátra, de egy uj miniszter még tovább megy, ennek programm-beszéde szerint ugyanis e deficit 240 millió koronára emelkedik.
Hogy mikép aránylanak egymáshoz az 1910. évi bevételek és kiadások, azt nem tudjuk, mert még az állampénztár első évnegyedi forgalmát feltüntető kimutatás sem jelent meg. A folyó évet tehát — bár több, mint valószinü, hogy az eddigi kezelés is deficittel járt — figyelmen kivül hagyva, csak a koalició örökségét veszszük figyelembe és pedig, hogy tulzásba ne essünk, annak összegét most is csak 200 millióban állapitjuk meg.
A függőkölcsönök főtételét ez a 100 millió K folyószámfa-kölcsön képezi, melyet a pénzügyminiszter részint a pénztári készletek megerősitése, részint az őszszel esedékes kincstári jegyek beváltása céljából beszerzett. Ezek és egyéb függő kölcsönök összege mintegy 200 millió K.
Ami végül a beruházásokat illeti, a kormány a Máv. részére még az előző kormány által tett megrendelések és megkezdett munkálatok fejében mintegy 150 millió erejéig van obligóban. De az távolról sem elég a Máv. szükségleteinek fedezésére, amihez járul, hogy más, halaszthatatlan beruházási kiadások is jelentékeny befektetést igényelnek: állami utak, hidak, birósági épületek, iskolák, stb. évek óta várják a karbahelyezést, illetve az uj épitkezéseket. Mindent összevéve, a beruházási szükségletek tehát legalább 300 millió koronát igényelnek.
Parlamenti akadály most már nem gördülhet az uj kölcsön beszerzése elé; ha vérző szivvel is, de kénytelen lesz a törvényhozás államadósságunk nagyarányu szaporitásához hozzájárulni, mert enélkül nemcsak a deficit rögzittetik meg beláthatatlan időkre, de elmaradnak a nélkülözhetlen beruházások, szóval az állami tönk lejtőjére jutunk.
A kölcsön beszerzése tekintetében a konjunkturák igen kedvezők.
Pénzbőség uralkodik mindenütt és pedig nem átmeneti, hanem állandónak igérkező pénzbőség. Két főforrás közt választhatunk; az egyik a francia, a másik az osztrák-német tőke. Tudvalevőleg már Wekerle tárgyalt egy francia pénzcsoporttal nagyobb összegü kölcsön — akkor 100 millióról volt szó — felvétele ügyében, de a tárgyalások a kormány lemondása folytán megszakadtak.
Most — hir szerint — a tárgyalások elejtett fonalát a kormány ismét felveszi és valószinű, hogy Ullmann Adolf, a Magyar általános hitelbank vezérigazgatója ez ügyben a nyár elején Párisba utazik. Hogy a francia pénzcsoport fentartja-e most is ajánlatát és a megváltozott viszonyokhoz képest minő feltételeket szab, azt még nem tudjuk, minélfogva megbeszélés tárgyát képezi az a kérdés is, hogy nem-e lehetne Ausztriában és Németországban egy, esetleg aranyban kamatozó kölcsönt előnyösen elhelyezni. Nagy akadályokat a jelen viszonyok közt sem itt, sem ott nem kell leküzdenünk és a kérdés csak az, hogy szakítsunk-e a Rothschild-csoporttal vagy továbbra is fentartsuk az évek hosszu során át célszerűnek bizonyult eme hitelforrással való összeköttetésünket.
De ezzel még nem jutunk el az egyensuly fentartásának állandósitásához.
Amint az 1908. és 1909. évi adatok bizonyitják, a bevételi források a már fennálló és nem csökkenthető kiadásokat nem fedezik, minélfogva uj jövedelmi forrásokról kell gondoskodni. Ez lesz a kormánynak legnehezebb feladata. Uj egyenes adók kreálására vagy a létezők felemelésére nem gondolhat és igy csak a fogyasztási adók jobb kihasználása és uj állami monopóliumok kreálása képezheti megfontolás tárgyát.
A fogyasztási adók között a szeszadó az egyetlen, amely nagyobb bevételt hozhat. Erre nézve az uj szeszadótörvény tudvalevőleg megfelelő rendelkezéseket tartalmaz, melyek azonban eddig Ausztria késedelmezése folytán nem voltak végrehajthatók és emiatt sok millió kár érte az országot. Sürgős intézkedések teendők tehát az uj szeszadó törvény teljes egészében való végrehajtása iránt és ezzel elesik a szeszmonopólium behozatalának kérdése is, mert a szeszadó felemelése utján ez a jövedelmi forrás jobban kihasználható.
Más monopóliumokról — Ausztria példáját követve – szintén van szó.
A petróleum-monopólium eszméjével Lukács pénzügyminiszter nem szimpatizál; nem akarja a szegény emberek világitó anyagát megdrágitani, de meg nálunk e tekintetben a viszonyok mások, mint Ausztriában, ahol a monopóliumnak nemcsak a gyártást, de a nyers termelést is szolgálni kell.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!