Motoros kerékpár légcsavarokkal
Ismeretes, hogy az ugynevezett légcsavaroknak a repülési technika terén nemcsak nagy, de elsőrendű feladat jut osztályrészül. Az aviatika jelenlegi állása mellett ugyanis nem tulozunk, a mikor a levegőbe való emelkedés és a levegőben való maradás technikáját is jórészt a légcsavar szerkezetétől teszszük függővé.
Ugy kell ezt értelmeznünk, hogy a légcsavarra esik a függő kérdések megoldásának sulypontja, a mennyiben a mótor csakis egy alkalmas és az aviatika czéljainak megfelelő légcsavarral együttesen müködhetik sikeresen. Nyilt kérdés volt eddig és szemben a további találmányokkal, még nyilt kérdésnek marad, hogy voltakép milyen alaku légcsavarral lehet a légtömegben ugy haladni és a légtömegben megfelelő támasztékot találni, a mely biztositja a repülőgép stabilitását és kormányozhatóságát.
Jól tudjuk, hogy a hajózás terén is sokat vitatott kérdés volt, hogy minő alakzatu hajócsavarokat alkalmazzanak. Sőt ez a kérdés még a hajózás terén sincs végkép eldöntve, noha a viztömegek természetét, hatását, anyagát sokkal jobban kiismertük már, mint a bizonytalan légtömeget, a mely csakugyan ezer és ezer változatnak van kitéve. A légmozgások sokfélesége, nagy ereje, a különböző irányban mozgó légrétegek stb., a légcsavar szempontjából azt a követelményt állitják fel mindenekelőtt, hogy a csavarok forgása óriási sebességű legyen.
A mikor ugyanis a légcsavarok oly gyorsan forognak, hogy szabad szemmel teljes lehetetlenség a forgásukat figyelemmel kisérni, akkor keletkezik az az energia, a mely a levegőbe mintegy beleviszi, s ott utat csinál a repülőgépnek. A légcsavarokra hárul az a feladat, hogy a mótor sikeres működését átvigye a repülési technika gyakorlati mezejére. Archdeakon tehát mindenekelőtt mótorrendszerű kerékpárt szerkesztett, a melynek az elejére olyan légcsavarokat alkalmazott, hogy ott a légcsavarokat ki lehessen cserélni.
A sokféle alakzatu csavar közül a képen látható formáju csavar müködésétől lehet a legtöbbet várni, mert a kisérletek azt igazolták, hogy a légcsavar működésekor kezdetben a kerékpár csak szép szabályossággal kezdett szaladni, de utóbb már a kerékpár szaladása 5-10, sőt 20-30, majd hirtelen hetven és kilenczven órakilométernyi sebességüvé fokozódott. Meg kell jegyeznünk, hogy a mótor pusztán a légcsavarral van összeköttetésben, a kerekekre nem hat, mert azoknak forgását a légcsavar idézi elő az által, hogy mintegy magával ragadja a kerékpárt.
Kétségtelen tehát, hogy a mennyire elsőrendű fontosságú a repülésnél a motor, jelentőségben nem áll mögötte a légcsavar sem.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!