Dtum
Login with Facebookk
1909 | Július

A fényképészet csodái

Daguerre korától máig, óriási haladást tett a fényképészet. A hajdani tökéletlen, elmosódott és szinehagyott fényképektől, a melyekről alig lehetett ráismerni az eredeti személyre vagy tárgyra, a mai modern, hü és minden izében müvészi kivitelü fényképekig, valóban óriási a távolság.

A régi jó időkben már az is nagy sikert jelentett, ha a fényképen az illető egyén szemét és fülét föl lehetett ismerni; ma pedig még a csontjainkat sem rejthetjük el a Röntgen-sugarakkal dolgozó fényképező készülék Árgus-szeme elől!

Az a régi állitás, mely szerint a „sötét kamra” sohasem hazudik, ma már hitelét vesztette, s a mellékelt képeken bemutatjuk a „sötét kamra” révén elérhető megtévesztés csodás példáit, hogy a fényképészet misztériumába bevezessük olvasóinkat.

Ma már némi gyakorlottsággal és bizonyos fogásokkal, akármelyik mükedvelő fényképész „szellemekről és kisértetekről” készithet bámulatos fölvételeket; árnyak és szellemképek ma már egyszerü játéktárgyai a modern fényképészetnek.

Hogy csak többet ne emlitsünk, a sötét kamrának ilyen trickjei közé tartozik a fényes délben fölvett, éjféli jelenetet ábrázoló képsorozat és az az ismert alak, a mely hóna alatt tartja a saját fejét. Az ilyen tréfás képek készitésénél bizonyos ügyességre kell szert tenni a lencsék kezelésében és ismerni kell valamelyest a „sötét kamrák” titkait.

Egyik legérdekesenn trick az a kép, mely ugyanazt aszemélyt többféle állásban, külöféle arczkifejezéssel, ugyanabban akörnyezetben egy közös fényképen mutatja be. Az első ily nemü készitmények nem remélt hatást értek el a közönség körében.

Pedig az eljárás nagyon egyszerü volt, noha ügyességet és jártasságot föltételez; a fény iránt érzékeny lapnak ugyanis csak azt arészét kell a fény hatásának kitenni, a melyre éppen szükség van, míg a többi rész azalatt be van födve. Ámde ez az eljárás nagyon hosszadalmas és sok türelmet igényel, és legtöbbször akkor romlik el a gép, a mikor már azt hisszük, hogy elkészültünk vele.

A fényképészek tehát olyan eljárást kerestek, amely ennél jóval tökéletesebb és ennélfogva jobban megfelel annak a törekvésnek, hogy az ilyen fényképeket kereskedelmi és reklám czélokra is alkalmazni lehetne.

Flenderson volt az első, a ki ebben az irányban beható tanulmányokat tett. Kutatásaiban betoritásul szolgált neki egy üzletember megrendelése, a ki ötezer olyan fénykép készitésével bizta meg őt, a mely egyazon személyt három különböző állásban éspózban ábrázoljon, a mint az ő gyártmányáait önmagának nyujtja át. Ezeket a képeket a megrendelő gyáros reklám czéljából vevői közt akarta szétosztani, a mi tagadhatatalanul ügyes üzleti fogás.

Flenderson tagadhatatlanul fényesen oldotta meg a kérdést, a mennyiben sikerült egy nagyon egyszerü és praktikus készüléket szerkesztenie, a melyet, bármely alaku, még a legkisebb Kodak-gépre is rá lehet csavarni. A készülék két könnyü aluminiumból készült merev karból áll, a mely két kis hengert tart; a két hengerre egy feketére festett, fényáthatlan anyagból készült ernyő van alkalmazva, a melyen egy keskeny nyilás van.

E készülék segélyével a legegyszerübb módon végezhetjük a legkülönbözőbb átváltoztatásokat és trücköket oly módon, hogy a mikor az objektiv-lencsét ugyanazon személy vagy tárgy előtt különböző állásban müködtetjük, a fekete ernyőt szükséghez képest és alkalmas pillanatban megfelelően mozgatjuk.

Ez az eljárás nagyon egyszerü és biztos; igaz ugyan, hogy a fényképezendő személy vagy tárgy állása nem lehet nagyon sokféle és változatos. Mellékelt képeink erre nézve példa gyanánt szolgálhatnak.

Egy kis találékonysággal a legkomikusabb alakzatokat eszelhetjük ki, s a tréfának nagy tere nyilik. Ezeket a fotografiai tréfákat föl lehet használni kereskedelmi és üzleti reklámképek szerkesztésére is. Például egy czipész térdelő helyzetben önmagának vesz mértéket, és hasonmása figyelmezteti, hogy tyukszemei vannak.

A gyógyfü-kereskedő önmagának nyujtja át a gőzölgő csésze teát; a rendőrnek ábrázolt alak hasonmását fogja el mint tolvajt; az optikus szemüveget próbál a vevője szemére, a ki neki tökéletes hasonmása; a schoffőr, a ki önmagát gázolja el és leszakadt lábával fenyegeti meg a tovarohanó automobilt, bizonyára derültséget keltő kép.

Végezetül még csak annyit, hogy ezt a találmányt a rendőri szolgálatban is előnyösen lehetne alkalmazni, mert az olyan fénykép, a mely a keresett bünöst négy-öt különböző állásban és pózban ábrázolja egy lapon, nagyban megkönnyiti a személyazonosság megállapitását.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
A reklám
Kántor Judit

A jelenséggel ugyan már igen, de a megnevezéssel még nemigen találkoztunk a századforduló óta a lapokban. Pedig maga a reklám nem újdonság, a kifejezés is latin eredetű és harsány kiabálást jelent. Sokáig formájában is hűen kifejezte eredeti jelentését: az utcai árusok és kikiáltók teli torokból hirdették az eladni kívánt portékát.

Az első „komoly” reklámtevékenység a borhoz kapcsolódott. Az i. e. 3-4. században Görögországban a bortartó edényeken már alkalmaztak a maihoz hasonló címkéket, sőt a falakra is festettek a borokat hirdető képeket.

A bor volt a reklám legfőbb tárgya a középkorban is; bár mint tudjuk, „a jó bornak nem kell cégér”, egy erős hangú kikiáltó azért nem ártott… A borhoz kapcsolódik az első reklám-rendelet is. A török idők után nem sokkal már szabályozták, hogy mennyi bor jár annak, aki segíti az eladást.

Az 1700-as évek végén a pesti kereskedők lázadással is támogatták a reklám hatékonyságát: azt követelték, hogy árujukat csak magyar nyelven hirdethessék.

Jóval korábbi az első ismert plakát. 1518-ban a lottó-játékor hirdették rajta Rostock-ban.

Az újságokban csak a 18. század közepétől jelentek meg a reklámok – ekkoriban már volt akkora olvasottsága ezeknek a periodikáknak, hogy érdemes volt az ilyen jellegű hirdetésekre is költeni.

A reklámok történetének második nagy korszaka a 19. században kezdődött. Ekkorra termelés már tömegméretűvé vált és a reklám-tevékenység a kereskedőktől átkerült a termelők fennhatósága alá. Egyre jelentősebb lett a cégreklám, ami valójában a mai márka-fogyasztás elődje. Míg korábban a szükségelet kielégítésére törekedtek a termelők, mostanra a szükségletek felkeltésére is odafigyeltek.

Ahogyan a termelésben, a reklámozásban is verseny indult meg; egyre ötletesebben, harsányabban, újszerűbben kellett reklámozni a termékeket. Erre jó eszközt jelentettek az egyre tökéletesebb technikai talámányok – például a fényképezőgép.

Első olvasásra talán mulatságosnak tűnik a gázolót saját levágott lábával fenyegető áldozat figurája, de gondoljunk bele: valóban „fejlődés” ehhez képest a tűsarkakon, énekelve a boltba betáncoló háziasszony?

S ahogyan „nagyjaink” ma is kiveszik a részüket a reklám-tevékenységből, annak idején sem átallották reklám-szereplésre adni a fejüket. Gondolták volna például Arany Jánosról, hogy hajlandó volt ennek a szövegnek a papírra vetésére:

„Ágnes asszony! Bolond kelmed? Hiszen van otthon Flórája! Sose jöttek volna rája!”

Pedig megtette.


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A ki a maga fejétől ijed meg A ki önmagát nyakazza le Az éhes vendég, a ki saját fejét pillantja meg a tálban Kártyajátszma négyesben - saját magával
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98