Dtum
Login with Facebookk
1907 | Október

Repülési krónika

Blériot és Vuia sikerei

Míg Santos-Dumont-ról és Delagrange-ról hallgat a krónika, a nyár folyamán Blériot és Vuia nyomultak előtérbe, mindegyik azonban egy új szerkezettel. Santos-Dumont 15-ös számú 100 lóerős új repülőgépének átalakítási munkálatai csak a napokban nyertek befejezést, ezalatt egy 16-os számú „vegyes” szerkezettel (appareil mixte) próbálkozott meg, mely a sárkányfelületekkel egy kis ballont (99 m3) egyesít. (1.ábra)

A kísérlet azonban meglehetősen balul ütött ki. Delagrange végre átvévén aeroplanját a Voisin testvérektől, Archdeacon-nal szövetkezett a további kisérletekre. Az Archdeacon javasolta módosítások keresztülvitele után a szerkezetet kerekek helyett úsztatókra (tutajokra) szerelték. Utóbbi változtatás azonban éppen nem mondható szerencsésnek.

E graphikonban is szemléltetett számítások meggyőzően mutatják, hogy a vízben levő rész ellenállása a sebességgel rohamosan nő és csak közvetlenül felröppenés előtt csökken ismét rohamosan, úgy hogy a felrepülési sebesség elérése óriási erőpazarlással jár. Persze Archedeacon-Delagrangékat az vezérli, hogy vízen jelentékenyen kisebbek az esés veszélyei, de ez mutatja legjobban Santos-Dumont jelentőségét, hogy nem sokat teketóriázott, hanem merészen nekivágott.

Blériot új gépe, melylyel Delagrange eredményét messze felülmulta, sőt már Santos-Dumont 220 méteres recordját is veszedelmesen megközelítette, teljesen a Langley-féle repülőgépek typusa szerint készült.

A mi Vuia újabb sikereit illeti, azokat avval az új repülőgéppel érte el, a melynek készülését már augusztusi számunkban jeleztük. Az új gép teljesen a régi mintájára készült (4. ábra.), csak könnyebb (215 kg utassal együtt) és valamivel kisebb felületű, a mit az Antoinette-mód (24 HPO) alkalmazása tett lehetővé.

Az új gép a nézőkre azt a benyomást tette, hogy igen könnyen emelkedett fel, csak hosszirányban való egyensúlya bizonytalan. Ezen azonban könnyen lehet segíteni, esetleg elől egy vízszintes egyensúlyozó felület alkalmazását.

Vuia ezen 20 méteres eredménye ugyan még eléggé elmarad a többiek 60, 140, sőt 220 méteres sikerei mögött, de ránk nézve annál érdekesebb és értékesebb, mert Vuia magyar ember, akiről a franczia lapok, mint a budapesti műegyetem volt növendékéről („ancien éléve de l’école plytechnique de Budapest”) emlékeznek meg.

Különben a szakemberek véleménye az új gépről általánosan kedvező, úgy hogy remélni lehet, hogy Vuia, a ki oly szívósan és elismert szakértelemmel folytatta eddig is kisérleteit, nem fog ennél az eredménynél megállapodni.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Santor-Dumont 16-os számú appareil mixte-je A franczia sikerek titka, hogy egy Antoinette motort egy ember elbirhat Blériot új, Langeley-tipusú repülőgépe Blériot 140 métert repül Vuia repülőgépe csukott szárnyakkal
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98