Rembrandt Születésének háromszázadik évfordulóján.
Julius 15-ikénünnepli Leyden város, s vele együtt az egész világ egyik legnagyobb művésze, Rembrandt születésének 300-ik évfordulóját. Vele érte el a germán művészet virágzásának harmadik s egyszersmind legnagyobb korszakát. Pedig a legujabb időkig, csak mint rézmetsző művésznek adóztunk Rembrandtnak hódolattal.
Hogy e tekintetben mekkora becsben állott és áll ma is , legjobban bizonyítja az, hogy egyik metszetéért, az u.n. Száz forintos lapért – melyet mai számunk képei között talál az olvasó – mikor 1893-ban egyik első lenyomata eladásra került, 42,000 koronát fizettek.
Tekintve Rembrandt művei értékét emelkedését, ez az összeg ma 60,000 koronának felel meg; olyan ár , a milyet rézmetszetért sem az előtt, sem az óta nem adtak. Rembrandt a festő ellenben jóformán ismeretlen maradt egészen a mult század közepéig.
Rembrandt Harmensz van Ryn 1606 julius 15-ikén született , Leydenben . Apja molnár, anyja egy pék leánya volt. Szülei tudományos pályára szánták s már 14 éves korában beiratták a leydeni egyetemre. De ez a pálya nem felelt meg az ifjúnak, s csakhamar hazatért. Apja megértette fiát , s látva ügyes rajzait , Swanenburch festőhőz adta tanulni.
Ez a nem nagy tehetségű , de lelkiismeretes mester rövid idő mulva belátta, hogy tanítványa tőle már nem tanulhat s ezt őszintén meg is mondta neki. Igy került az ifjú Amsterdamba , Lustmannhoz. De itt sem maradt sokáig, itt is hamar kitanult. Ismét hazatért apjához.
Két mesterétől alig félév alatt megtanulta művészetének tekhnikáját, de semmi többet. S e percztől kezdve csak egy mestere volt: a természet. Apja malma ott volt a város szélén, s az ifjú művész naphosszat ott ült a malom mellett egy-egy fa előtt, vagy barangolt a végtelen mezőkön , a tenger partján, gyönyörködve a hullámokban, s lerajzolt mindent , a mi hatott reá.
Pedig a természetnek minden jelensége , minden fénysugár , minden faág, minden levél hatott reá. A festéssel együtt a rézmetszés technikáját is elsajátította, a festő , a rajzoló, a rézmetsző párhuzamosan fejlődött benne lépésről-lépésre.
Számtalanszor rajzolta le hozzátartozóit, és különösen önmagát. Nem csak különböző öltözékekben, és nem hiuságból , a hogy régi krónikások mondták róla: az érzések, gondolatok kifejezéseit tanulmányozta önmagán; minden arczképén,, akár festmény , akár rézmetszet, más a kifejezés.
Művészete felöleli a festészet egész körét. Egyaránt festett arczképet, tájképet, bibliai képet. S minden képén, bármi legyen a tárgya, rajta van erős egyéniségének bélyege. Egyedüli ideálja a természet, melynek változatos benyomásait átszűri erős egyéniségén.
Folytonosan tökéletesíti magát, tanulmányaiban nem ismer fáradságot. Megfigyeli a természetet, a fényt, az árnyékot, az érzést melyet a természeti jelenségek keltenek; s a mit e megfigyeléseiből, tanulmányaiból saját erős szubjektivitásán át leszürt, azt rögzítette meg rajzain, festményein és metszetein. Mint Planche mondja, mathematikai pontossággal számította ki azt a fénymennyiséget, a melyet hatalma alá hajthat és soha sem lépte át a határt, melyet megszabott.
Mindenben, a mivel csak foglalkozott, új vonásokat talált, képzelete minden szüleményének valóságos organizmust ád, úgy, hogy még ott is, a hol azok a valószínűtlenség határán járnak, a valóság látszatát keltik.
Ez áll az ő sajátos világosítására is. Az ő világítása nem természetes világítás. Ha közelebbről elemezzük legmegkapóbb képeit, látni fogjuk, hogy az a fény nem nappali világítás, de nem is lámpa-világítás: az Rembrandt sajátos világosítása; s ennek daczára is a természetesség varázserejével hat.
Ezekben a benső vonásokban áll Rembrandt művészetének miszticzizmusa, mely csak élet történetének misztikumával versenyez. Kortársai technikai fogásait akarták ellesni, úgy hitték, ez a nyitja az ő varázserejének. Kézi ügyességében keresték azt, a minek sokkal mélyebben volt a gyökere.
Ebben a sajátos világításban lát Rembrandt mindent, nemcsak a természet fölötti tárgyakat. Leginkább meglátszik ez arczképein. Persze nem a tulajdonképeni arczképeken, melyeket megrendelésre készített; ezekben alig különbözik a többi egykorú hollandi arczképfestőktöl: felfogásuk egyszerű, világításuk egyenletes nappali fény, kidolgozásuk lelkiismeretes, jellegzetességük találó és keresetlen.
De mennyire más képet nyerünk, ha saját és hozzátartozói arczképeit nézzük meg! Itt, a hol nem kötik a megrendelők izlése, szabad teret enged fantáziájának, megszólal az ő sajátos , kápráztató nyelve, a melyen soha, senki más nem tudott beszélni. Itt megtaláljuk az ő jellemző clair-abscurjét; ez arczképekben nem a külső hasonlatosságot keresi, hanem azt akarja, hogy a kit lefest, annak egész gondolatvilágát, szivének minden érzését magunk előtt lássuk.
Élettörténetéből vajmi keveset tudunk. 1634-ben vette feleségül van Uilenbourgh Saskiát, kivel boldog családi életet élt, s a kit számos képen megörökített. Már 1642-ben elvesztette feleségét, a ki után Titus nevű kis fia maradt. Ez időtájt vette magához háztartónőül és fia gondozójául Stoffels Hendrickjét.
Miután csődbe jutott, s vagyonát elárverezték, a Roosgrachton , a zsidónegyed végén vett egy kis lakást, a hol folytonos munkában élt fiával Titusszal, Hendrickjével, s attól született kis leányával , Corneliával.
1660-ban Rembrandt , fia Titusz és Stoffels Hendrickje közt megegyezés jött létre, melyben Rembrandt elismeri, hogy Titusztól 950, Hendrickjétől 800 forintot kapott kölcsön, Titusz és Stoffels Hendrickje műkereskedést nyitnak; Rembrandtot ingyen tartják el, de ezzel szemben az ő kettőjük tulajdona minden festménye, minden metszete, a mit ez után készíteni fog. Igy gondoskodnak hozzátartozói igazi szerető gondoskodással a tönkre ment festőröl.
De ez a második boldog családi élete sem tartott sokáig. 1662-ben elveszti Hendrickjét, 1668-ban pedig fiát, Tituszt; s csakhamar ő maga is követte őket, 1669 október 4-ikén örök álomra hajtotta fejét.
Azt vetették szemére, hogy művészetében nincs nemesség, előkelőség. Valóban, ha az antik görög, vagy a renaissance Rómájának mértékével mérünk, el kell ismernünk, hogy Rembrandt a klasszikus körvonalaknak nem volt mestere. De ha művészi alkotásának egészét tekintjük, első sorban azokat a műveit, melyeket nem megrendelésre, hanem tisztán művészi ihlete sugallatára alkotott, el fogjuk ismerni, hogy művészete minden ízében nemes.
Mert a nemesség nem csak a formaszépségben , a szép vonalakban nyilatkozik meg. Rembrandt egész működésének tárgyául a természetet, az embert választotta, annak érzéseit, gondolatait vizsgálja, azt állítja szemünk elé, azzal indít meg minket. S ha ebből a szempontból nézzük Rembrandtot, meggyőződünk arról , hogy ő, a kit szeszélyes, felületes festőnek tartottak, a legnagyobb idealista , a festő-bölcselők között a legnagyobbak egyike.
Ha mélyebben belehatolunk műveibe, tudunk olvasni belőlök, látni fogjuk, hogy képei, metszetei és rajzai is befejezett művek, megmond bennük mindent, a mit mondani akart.
Rembrandt, - irja Fromentin, - a szó szoros értelmében összahasonlíthatatlan, nem hasonlít senkihez sem, s nem tűri meg a téves összehasonlítást, melybe belekényszerítik, és összehasonlíthatatlan abban az értelemben is, hogy azokban az értékes vonásokban, melyekben kiváló, nincs hozzá hasonló, és úgy vélem nincs vetélytársa.” Dr. Erdey Aladár.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!