Dtum
Login with Facebookk
1904 | Április

Tehervonatok összeütközése

A főváros nagy vasúti forgalma nemcsak több indóházban oszlik el, hanem tönn rendező- és mellék-pályaudvarra is van szükség. Itt állitják össze a személyvonatok kocsijait, melyek aztán összekapcsolva állnak az indóházba az utasok elé. A tehervonatokat pedig egyáltalában a rendező-pályaudvarokon gyűjtik össze.

A legnagyobb rendező pályaudvar a rákosi, tömérdek sin-hálózattal, melynek egy részén sorakozva állnak már a vasúti kocsik, hogy az indulás idejére bevigyék kellő helyökre; másik részén mozdonyok szedik össze és tolják egymás mellé a kocsikat.

Ezen a rendező pályaudvaron április 6-ikának hajnalán két tehervonat összeütközött, a vasúti kocsik közűl tönn izzé-porrá tört és a pálya nagy területen megrongálódott. A baleset hajnali négy órakor történt.

A tehervonat,mely Szolnok felé ment, a hibás váltóállitás miatt egy vágányra kerűlt a Hatvan felől jövő tehervonattal. A két vonat mozdonyvezetője későn vette észre, hogy egy vágányon robognak egymás felé és igy az összeütközés megtörtént. Hat kocsi tört össze, a mozdonyok is megsérültek. Az egyik kocsiból az államvasuti lakatos kiesett és a jobb karja eltört.

A szerencsétlenség reggelén fölvett fénykép mutatja a rombolás egy részét.

Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
Vasúti váltó
Kántor Judit

A váltó vagy kitérő olyan szerkezet, ami vasúti járműveknek, vagy vonatoknak lehetővé teszi az eredeti vágányirányból való kitérést.


Több váltó alkalmazása esetén az állomás, vagy ipartelepi hálózat vágányait az üzemi követelményeknek megfelelően össze lehet kapcsolni. A váltók, és a köztük található vágányok képezik az állomási, vagy ipartelepi vágányhálózatot.


A vasúti közlekedés korai időszakában az állomások melett őrházakat is építettek; ezek valójában a váltókezelők őrházai voltak. Ekkoriban a vaáltót még kézzel állították át és csak a 19. század végétől jelent meg a mechanikus váltó. Ez a szerkezet már jelentősen megkönnyítette a szerelvények irány-váltását, bár – főleg a kisebb vonalakon – sokáig megmaradtak a kézi szerkezetek.


A váltók korszerűsítése Bánki Donát nevéhez fűződik.


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98