Dtum
Login with Facebookk
1904 | Április

Állami beruházások

A képviselőház márczius 24-iki ülésén terjesztette be Lukács László pénzügyminiszter a beruházási törvényjavaslatot.
Egyuttal visszavonta a Széll-kormány által annak idején beterjesztett hasonló tárgyu és czélu javaslatot. A kormány előtt a változásoknál az volt az irányadó, hogy a beruházások közvetlenül, vagy közvetve gazdasági hasznot hajtók legyenek.

Az új javaslat a beruházási szándékot összeg nagyságra nézve jelentékenyen felülmulja a régit.
Míg a régi javaslat szerint mintegy 256 millió korona fordíttatott volna beruházásokra, addig az új javaslat 321 millió korona erejéig, vagyis 65 millió koronával magasabb összegig hatalmazza föl a kormányt a beruházások megtételére. Minthogy a kormány e nagy összeget négy százaléknál nem magasabb kamatozású korona-járadékkölcsönnel akarja fedezni, az évenkinti álandó kamatteher, a melyet a javaslat a magyar államháztartásra ró, megközelíti a 13 millió koronát. 

A tervezett beruházások három főcsoportra oszlanak, úgymint:
1. vasuti beruházások mintegy 153 millió korona erejéig; 2. közuti beruházások 43 millió korona erejéig; 3. egyéb beruházások mintegy 125 millió korona erejéig. 

A vasuti beruházások közt van az ungmegyei nagyberezna-uzsoki hadi vasut, a székely vasutak, melyeket még az 1895. VII. tczikk rendelt kiépíteni; az érsekújvár-komáromi vonal, a baja-báttaszéki és gombos-erdődi vashíd és az ogulin-bihácsi keskenyvágányu vasut. Ide van sorozva a fiumei kikötő vasuti berendezése, állomások kibővitése, új mozdonyok beszerzése, stb. 

A közuti beruházások lényege abban áll, hogy az állam 1909-ig több mint negyedfélezer kilométer törvényhatósági közutat kiépit.
Ennek költségéhez a törvényhatóságok 20 millió, az állam 43 millió koronával járul. Ez összeg keretében az állam átveszi a törvényhatóságok birtokában levő helyiérdekű vasutak 40 millióra rugó törzsrészvényeinek egy részét, mintegy 14 millió korona értékben. 

A többi beruházások közül a legfontosabbak:
az ipari alapnak és a közgazdasági alapnak segélyezése 15-15 millió koronával; a vallásügyi miniszterium palotája; új dohánygyárak; erdővásárlási alap; a Temes-Béga csatorna és a soroksári Duna-ág rendezése, stb.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Vasúti építőmunkások A kolozsvári Dohánygyár Selmecbánya, dohánygyár Berzeviczy Albert vallás- és közoktatásügyi miniszter 1903 és 1905 között
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98