Dtum
Login with Facebookk
1903 | Szeptember

Edison accumulatora

Edison accumulatorát feltalálója annyira tökéletesítette és kipróbálta, hogy már most forgalomba is hozzák. Az accumulator legszembetünőbb előnye csekély súlya, mely alkalmassá teszi azt első sorban kocsik hajtóeszköze gyanánt való felhasználásra.

A *Scientific American* és a *Journ. Int. Fr.* szerint az accumulator tokja aczélbádog, mely erősités szempontjából magasságának kétharmad részéig hullámos. Ezzel megóvjuk a tokot a kilyukadástól és a töréstől, míg az elektromos kocsikon eddig használt ebonit-tokok igen gyakran sérűltek meg.

Az elem lemezeinek merőleges karimái teljesen hozzásimulnak a tok falaihoz és ebonit-lapokkal vannak megerősitve és egyúttal egymástól elválasztva. A lemezek rámákból állnak, melynek *ablakai* egy bizonyok keverékből hydraulikusan sajtolt *brikett*-el vannak kitöltve, még pedig a positiv lemez vas és graphit, a negativ nickel és graphit keverékét tartalmazza.

A positiv lemezek a rekeszen belül összeköttetnek és a positiv polussal jutnak érintkezésbe. A negativ lemezzel ugyanigy járnak el. A negativ polust már most a szomszédos rekesz positiv polusával kapcsoljuk össze, ez az eljárás tehát miben sem különbözik a közönséges elemek esetén követett eljárástól.

Az elem fedelén két nyílás van: az egyik a káli-lúg beöntésének a helye, a másikon az elszálló gázok jutnak a szabadba. Olyan elővigyázati rendszabályokat állitottak fel, a melyek alkalmazása meggátolja a folyadék kiömlését, még akkor is, ha a rekeszt egészen felforgatjuk. Épen így gondoskodott Edison arról is, hogy az elem fel ne robbanhasson, ha tüz közelében van.

Az Edison-készitette elemek rekeszenként 160 Ampére-órát termelnek, ha középszámitással 13 Volt a kisülési feszültség. Minden rekeszben 24 lemez van, mely minden kártól menten egészen 200 Ampére-ig terjedő kisütést engedhet meg.

Kétségtelen, hogy Edison elemének mechanikai előállitásban sokat újitott az eddigi ebonit-tokos készülékeken és sokkal tisztább, megbizhatóbb és kényelmesebb telepet létesített, mint az, a mely most rendelkezésünkre áll.

Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
Accumulátor
Kántor Judit

Egyelőre úgy áll a dolog, hogy minden gyanús, ami Amerikából jön. Akár milliárdos-kalandok híre, akár ötszáz halottas szerencsétlenség, akár visszavándorló, akár mágnásmenyasszony, akár új találmány. Ex occidente ez idő szerint csak olyan világosságok jönnek, amelyek csupán arra alkalmasak, hogy az európai börzéket bolondítsák meg és ami felénk a határtalan lehetőségek országából leggyakrabban kisugárzik, az bizony a határtalan hazugság. Tessék csak elolvasni a Mark Twain-anekdotákat, a Teddy-kalandokat és a Tesla-féle kísérletek híreit. Üvölt belőlük az a hazugság, amely magából a szövegből nyakonfogható.


Hanem azért Amerika is jobb a hírénél. Még ő sem a határtalan hazugságok országa és belőle is érkezhetik olyan hír, amely valóban határtalan lehetőségről beszél. Különösen ha ezt a hírt egy olyan nem tammany-értelemben vett, hanem valóban szinte az Old England korrektségével való gentleman szignálja, mint amilyen Edison Alva Tamás. Mert az Edison találmányairól eddig érkezett hírek leginkább mindig megállták a sarat. Igaz, hogy hosszabb idő óta csak apróbb értékekkel gyarapította a technikát és a tudományt.


Hanem azok után ítélve, amit mostani találmányáról beszélnek, ezúttal alighanem valami nagy dologról van szó. Persze nem akkoráról, mint amekkorát a riporter-fantázia tüstént beleálmodik a tudományos találmányok híreibe, de mindenesetre korszakosról, olyan valamiről, ami alighanem átalakítja a mai közlekedést és — ha gazdasági tekintetben is beválik — az elektromosságot teszi úrrá a már majdnem világhódító benzin fölött, az öreg, feledésbe menő gőzről nem is beszélve.


Hogy mi az Edison találmányának az igazi titka, azt természetesen itt most nem tudjuk megmondani. Az most még valóban hétpecsétes titok és hét pecsétje csak akkor fog lehullani, ha már a világ összes államainak a szabadalmi hivatalai — ráütötték a pecsétjüket. De azt a hírekből és a rendelkezésünkre álló egyéb adatokból ki lehet kombinálni csaknem egészen bizonyosra, hogy mi fajtájú, milyen irányú az Edison új találmánya.


Miután Edison csak elektrotechnikával foglalkozik, egészen bizonyos, hogy találmánya elektromos természetű, a villámot hajtja még jobban emberi rabigába. A hírekből megállapítható, hogy az új találmány a közlekedést fejleszti, tehát villamos motor. Miután azonban a közlekedés fejlesztéséről ma már, a benzinmotorok diadala idején, nem lehet még beszélni másképp, mint csak úgy, ha hordozható motorokról van szó, tehát egészen bizonyos, hogy az Edison találmánya a lényegében valami új villamos akkumulátor.


Röviden így lehet megmondani, hogy mi az az akkumulátor: olyan készülék, amelyben a beléje fektetett villamos áram kémiai átalakulásokat okoz, de olyan feltételek között, hogy ezek az átalakulások visszafejlődhetnek és visszafejlődésük meghatározható időben újra villamos áramot gerjeszt.


Minden valószínűség arra vall, hogy Edison ezen a készüléken tudott csinálni valami korszakos javítást. Ami — ha hihetünk a híreknek — annyit jelent, hogy igen kicsiny helyen és aránylag kevés súly mellett nagy villamos erőt vagyunk képesek magunkkal vinni. Ami a mai közlekedő eszközök csődjét jelentené, detronizálná a benzint és új, esetleg ideálissá fejlődhető közlekedésnek a korát nyitná meg. Ha igaz a felfedezés híre tehát, akkor a világosság most csakugyan nyugatról jött. 
(Cholnoky Viktor: Ex occidente… )


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Edison accumulátorának töltési és kisülési görbéi Kisütés váltakozó árammal
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98