Mótoros kocsik a vasutakon
Újítás a vasúti közlekedésben
A vasúti technikának az utóbbi időben mutatkozó rohamos fejlődése a főbb vonalakon való közekedésnek hatalmas lendületet adott.
A modern vasútépítés nagy sebsségű gőzlokomotívokkal próbálkozik s újabb és újabb típusú mozdonyok építése által igyekszik tökéletesíteni a közlekedést, bár a sikert megnehezíti az a körülmény, hogy a lokomotív sebsségének és munkabirásának fokozását gátolják a meglevő felépitmények.
A közúti automobilok sebességét is állandóan fokozzák, úgy hogy pl. már a Serpollet-Gardner párisi cég közúti gőz-automobiljával 121 kilométer óránkénti sebsséget ért el.
Bámulatos eredménynyel kisérleteztek Németországban Berkin közelében villamos-mótoros kocsikkal a Marienfelde és Zossen közti 23 kilométer hosszú katonai vasúton, a hol 164 kilométer volt a legnagyobb sebesség.
Egyedül a viczinális vasutak vonatai maradtak meg évtizedek óta sokat gúnyolt, lassú döczögésük mellett.
Érthető tehát az érdeklődés, melylyel a nagyközönség a vasúti technika legújabb vívmánya, a mótoros vasúti kocsi felé fordul, mely elsősorban arra van hivatva, hogy a viczinálisokon tegye gyorsabbá és jobbá a személyszállitást.
Boros Béni, az aradi és csanádi egyesűlt vasutak egykori elnökigazgatója volt az első, a ki nálunk gyakorlatilag foglalkozott azzal, hogy a csekély személy-forgalommal biró helyi-érdekű vonatokon is szétválasztható legyen a személy- és teherárú-forgalom.
Már 1894-ben,midőn az *Alföldi első gazdasági vasút* épűlt, megpendítette az eszmét, hogy a személyforgalom gyorsabb lebonyolitására mótorkocsikat alkalmazzanak. Kisérletezett is ilynekekkel, de mielőtt kedves tervét megvalósithatta volna, elszólitotta őt a halál.
A vasúttársaság vezetősége azonban az elhunyt elnökigazgató nyomdokain haladt s az aradi és csanádi egyesűlt vasutak üzemében kezelt *Alföldi első gazdasági vasút* igazgatósága már 1900-ban elhatározta, hogy a kovácsháza-csabai keskenyvágányú vonalon mótoros személykocsikat hoz forgaloma.
Tárgyalásba bocsátkoztak a Ganz és társa céggel; s ennek eredményeképpen a Ganz és társa megbizást kapott gey keskeny vágányúmótoros kocsi építésére.
Egyik képünkön bemutatjuk ezen kocsit, melyet 1902 májusban adtak át a forgalomnak.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!