Dtum
Login with Facebookk
1902 | Február

Sebestyén Károly: A czinikusok

Filozófiai irodalmunknak nem csekély gyarapodása e munka, mely a czinikusok kevéssé ismert és sokszor félreismert tanitásait ismerteti az iskola kezdeteitől fogva egészen a modern gondolkozásra tett hatásáig.

 

Érdekes fejezete ez a ó-kori bölcsészet történetének; s a szerző, ki mint munkája előszavában megirja, élete czéljáúl az emberi gondolkodás e legérdekesebb és leggazdagabb időszakának kutatását tüzte ki, mindezt beható kutatás alapján, érdekes alőadásban tárgyalja.

 

Egyes fejtegetéseihez, mint pl. a czinizmusnak a zsidó essenizmussal s ennek révén a kereszténységgel való rokonságba hozatala, bizonyára szó fér, de ez nem von le a szerző érdeméből. Munkája tanulságos, gondolatébresztő s világos stilusánál fogva a nagy közönség számára is élvezhető.

 

A *Filozófiai írók tára* czímű vállalatban, a Franklin Társulatnál jelent meg; ára három korona.

Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
Cinikusok
Kántor Judit

Diogenész - egy czinikus filozófusA „cinikus” (künikosz) szó eredeti jelentése „kutyázó” („kutyát utánzó”) s nagyon is tudatosan választották jelzőül a cinikus filozófia megalapozói.

 

Szókratész egyik tanítványa és barátja, Antiszthenész (kb. i. e. 440–366) alapította meg ezt az új bölcseleti „szektát” és a világtól való elzárkózás, igénytelenség és tagadás jelszavával gyűjtötte maga köré követőit.


A cinikusok elvetettek minden állami intézményt és minden társadalmi normát, az állatok (kutyák) létformáját tartva az ember számára is egyedül természetes életmódnak. Elsődleges céljuk az volt, hogy a társadalom igazságtalanságaia, fonákságaira hívják fel a figyelmet.


A legismertebb cinikus filozófus Diogenész (i. e. 404–323)volt, akiről számtalan anekdota maradt fenn; a legismertebb talán, hogy egy hordóban lakott. „Furcsaságai” ellenére elveit és életmódját állítólag még Nagy Sándor is elismerte.


A cinikusok közé tartozott még Bión, Telész és Menipposz, akik elsősorban szórakoztató stílusú értekezéseket (diatribákat) írtak; Timón, aki „bökversekben” fogalmazta meg gondolatait; Kerkidazs dallamos verseket írt a vallás elen és a javak igazságosabb elosztása érdekében.


A társadalmi témájú szövegek népszerűségét és gyors terjedését segítette, hogy stílusuk közérthető és szórakoztató volt. Bión azzal is megvádolták ellenfelei, hogy „hetérák cifra ruhájába öltöztette a filozófiát”. 


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98