Dtum
Login with Facebookk
1901 | Február

Hogy emelik fel az épületet?

Érdekes látványosság színhelye volt január utolsó napjaiban a Margitsziget.
Ekkor ment ott ugyanis végbe az igazgatósági épület fölemelése, melynek következtében most már csaknem két méterrel magasabban áll, mint azelőtt.


Az előmunkálatok, nevezetesen az alap körülzárása, az emelő gerendáknak és a csavaroknak a falak alá való beillesztése majdnem egy hónapi munkába került, míg maga a tulajdonképeni emelési mívelet három nap alatt végbement.


A ki még ilyesmit nem látott, azt hiszi, hogy az épület emelkedése gyorsan, vagy legalábbis szemmel láthatólag történik; pedig hát körülbelől csak olyan lassan halad az épület feljebb-feljebb, mint például az óra negyedes mutatója szokott haladni. Ennek a mozgását sem vesszük másról észre, mint hogy a számokat egymásután lépi túl, hagyogatja el s egy nap alatt mégis tekintélyes nagyságú útat végez.


De lássuk hát, hogy is megy ez a dolog.
Mikor az emelő gerendák és csavarok mind be vannak már illesztve, megvizsgálva, rendbehozva a falak alatt – beleértve a közfalakat is, - a munkások odaállnak a csavarok mellé, a müvezető mérnök egyet sípol, majd megnyomja egy villamos csengő gombját, mire a csengők az épület minden részén megszólalnak. Ekkor a munkások egyszerre meghúzzák az emelő csavarokat.


A nézőközönség lélekzetét is visszafogva figyel s a legnagyobb érdeklődéssel várja: hogy emelkedik már most az épület?
De bizony hiába vár. Az épület meg se moczczan, úgy maradt mint volt, semmiféle változás nem látszik rajta.
Némelyek arczán csalódás, megütközés tükröződik.


A mérnök azonban ismét jelt ad s a munkások megint egyet tekerítenek a csavarokon.
De az épület meg se rezdűl s keményen áll, mint a Sion hegye.
Hanem most már a figyelmes szemlélő mégis észrevehet valamit: a falakon, épen a földszintnél, vékony repedés látszik, körös-körűl csak annyi, mint egy hajszál.


A mint aztán adott jelre a csavarokat megint meg-meg húzzák, mind jobban vastagodik a repedés; elébb olyan lesz, mint a kés foka, aztán már át is lehet rajta látni: az épület fala földszint elszakadt az alapzattól.


Most már aztán folyamatban van az emelkedés. Lassan, minden csavarításra pár millimétert emelkedik, de mégis emelkedik. S ez a csekély emelkedés apránként mégis sokra megy: egy ilyen rövid téli napon 60-70 czentiméternyire úgy, hogy ennél az épületnél is a kivánt két méternyi magasságot három nap alatt kényelmesen elérték.

A hézagot aztán szépen kifalazzák s kész a munka.


A ki látja ezt a műveletet, azt kell mondania, hogy hiszen ez a legegyszerübb dolog a világon, összeomlásról, vagy egyéb veszedelemről pedig még csak szó sem lehet.
Ha benn van is valaki emelés közben az épületben, épen semmit nem érez s teljesen nyugodtan végezheti odabenn dolgait.


A most fölemelt igazgatósági épület hoszsza 74, szélessége pedig 22 méter s 321 csavar volt alá alkalmazva, melyeket 130 munkás kezelt. És ámbár az egész három különböző korú összeépitett tömeg, mégis oly kitünően sikerült az emelés, hogy sehol a legkisebb repedést sem lehet észrevenni. Most teljes épségben nyugszik az épület az út alján, mintha semmi sem történt volna vele.


És mindezt nem amerikaiak, angolok vagy francziák csinálták, hanem csupa magyar emberek. Horváth és Kudelka mérnökök tervezték, intézték a dolgokat s a munkások is valamennyien magyarok. És ez bizonyára igen örvendetes jelensége haladásunknak, midőn ilyen – eddig hihetetlennek tartott – munkák végrehajtására se szorulunk más külföldiekre.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
Parkok, technika és a Margitsziget
Kántor Judit

A főváros társadalmi életében a századforduló környékén kiemelten fontos szerepet töltöttek be a parkok és a nyilvánosság számára is megnyitott magánkertek. Ez volt az a színtér, ahol a különböző rétegek a hétköznapokban is megmutathatták magukat, s az idők során kulturális, gazdasági és politikai események színtereivé is váltak. Nem véletlen hát, hogy a technikai fejlődés új vívmányait és lehetőségeit is meg kellett ezeken a tereken jeleníteni és kialakításukra és fejlesztésükre számtalan koncepció született.


"Pesten a promenádok kevés változatosságot nyújtanak, mivel a Városligeten kívül egyetlen olyan másik hely sincs, ahol a városlakók összegyűlhetnének. Ezért a városban általános és élénk az igény egy árnyas promenád iránt. Buda promenádok tekintetében jóval változatosabb képet mutat." –írja Anton Jankovits, József nádor udvari orvosa.

 

Podmaniczky Frigyes sem látja jobbnak a helyzetet: "Általában a közegészségügyi és üdülési viszonyaink Pesten az ekkori időben a lehető legalantasabb fokon álltak. Az egész Duna-part a szomszéd városok mindkét oldalán szemétlerakodásra használtatott. Hogy minő állapotban volt Duna-partunk, legjobban bizonyítja az, hogy gróf Széchenyi István két angol lova hintóstól a Diana-fürdő udvarából kirohant a kapun át a Duna folyamnak s annak alacsony falazatán le, a folyam közelében felhalmozódott szemétben oly lágy ágyra talált, hogy a piszoknál egyéb kárt sem a lovak, sem a hintó nem vallott."


Nem véletlen hát, hogy a századfordulóra már-már politikai kérdéssé vált a közparkok és kertek ügye s oly jeles személyiségek kezdtek a kérdéssel foglalkozni, mint Széchenyi István és József nádor. Mindketten igen fontosnak tartották a kérdést, ám eltérő álláspontot képviseltek.


József nádor úgy vélte, hogy „a fák nem tartoznak a városhoz”, ezért a külterületeken létesített zöldterületek kiépítését tartotta üdvösnek, s tett is érte, például a Városligetben vagy a Margitszigeten.


Széchenyi ezzel szemben létrehozta a „Sétány Társulatot” s ha nem is a városközpontban, de annak közelében, például a Lipótvárosban alakított ki egy promenádot.


A jelentős parkfejlesztések az új századra is áthúzódtak és egybeestek Pest-Buda történetének második nagy fejlődési korszakával. A rendezési tervekben külön foglalkoztak a parkok kérdésével: „Ezen egyes nagyobb kertek, melyekre nézve a fényűzés épen nem szükséges, csak sok fa s zöld pázsit, egymással összeköttetésbe hozatnának a felebb említett, az egész várost övedző ültetvény által, mely ültetvény, amennyire kivihető, félbeszakítás nélkül folytattatnék - ami, úgy hiszem, jelenleg még lehetséges. Ha idővel a város a mostani vonalon túl talál terjeszkedni, mindez, amiről itt megemlékezünk, éppoly hasznára leend azoknak, akik a város vonalán túl telepednek le, mint azoknak, akik e kereten belül laknak s építkeznek.” Az elgondolások ugyan nem valósultak meg, viszont József nádor következetesen szépítette a Margitszigetet.


Először a sziget tulajdonjogának átruházását kérte a császártól elképzeléseinek megvalósítása érdekében. Sándor Lipót terveit követve nyilvános sétahelyet kívánt létesíteni, amelyhez megszerezte az úgynevezett kis és nagy Margitszigetet. Elődje nyomdokain haladva fejlesztette, illetve parkosíttatta a szigetet, amelynek tájképi stílusú átalakítását egy császári szolgálatban álló kertészdinasztia tagja, az a Tost Károly végezte, aki a nádor alcsúti kastélyának parkján is dolgozott. A nádor által telepített, gyakran saját maga gondozta fák, köztük gyümölcsfák még a század végén is nevezetességei voltak a romantikus tájképi kert eme nagyszerű példájának.

 

Családja számára egy nyaralót is építtetett. Igazán népszerűvé azonban akkor vált a sziget, amikor 1867-ben József főherceg megörökölte és megindította nyaralóteleppé való kiépítését. József nádor kisebbik fia, a családi hagyományokhoz hűen komoly fejlesztésekbe fogott. A sziget fejlesztésének eredeti vonása, hogy tulajdonosa, minden bizonnyal saját kiskorú gyermekeire is gondolva, a gyerekekre is figyelmet fordított. A tervezett játszókert szinte teljesen egyedülálló kezdeményezésnek tekinthető a korabeli Budapesten: "József főherceg újabban elrendelte, hogy a nagy fogadó közelében egy nagy árnyas helyet gyermekkertté alakíttasson át a jószágigazgatóság, hol a zsenge fiatalság szabadon mozoghasson s tölthesse kedvét. A kert tornászati készülékkel is el lesz látva."


A sziget a híd, illetve a szigeti szárnyhíd megépüléséig csak csónakon, illetve hajón volt megközelíthető. Csak a viteldíj oda-vissza hétköznap tíz, ünnepnap húsz krajcár volt, tehát nem mindenki engedhette meg magának a szigetre tett kirándulást: "Nagy kár, hogy a Margitszigetre nem lehet leszállított árú jegyeket kapni, s éppen annyit kell fizetni a Császár fürdőtől oda és vissza, mint aki a Plébánia téren vagy a vámháznál száll a ťFecskéŤ-re.

 

Ezen segíteni kellene a fürdőigazgatóságnak, s megkönnyíteni a Császár fürdő mellett a margitszigeti fürdő látogatását. Ami pedig nem lenne konkurencia, hanem ťjó üzletŤ mindkét fürdő számára."


A híd megépítése után ez az akadály is elhárult és már csak az árvíz elleni védekezés volt hátra. Ezt a célt szolgálta az épületek fölemelése, ami mai szemmel nézve is hihetetlen teljesítmény. A főherceg teljesen nyilvános jelleget szánt a szigetnek s élt is ezzel a lehetőséggel a főváros apraja-nagyja.

 

Az egyre nagyobb látogatottság miatt szükségessé vált a sziget „illemtanának” megalkotása is: "Utcákon, sétányokon nem illik másoknak útjába állongani, többekkel egy sorban az utat elfogni, tolakodni, pajkoskodni, danolni, fütyölni, lármázni, nagy hangon beszélni, nevetkőzni, mutogatni, bottal, kézzel hadarászni, pipázni, ebet magával hordani, kacérkodni, szegleteken az elmenőket szemlélgetni, az úton sokszor keresztül-kasul járkálni, másoknak lábalatt ténferegni, valakivel hosszas beszédbe megállani. A szembejövőknek idejében ki kell térni. Illetlen az út közepére köpködni, orrát oda fújni, gyümölcshéjat, papirost s egyebet oda hányni."- szólt az intelem.


Persze, ez már nem technikai kérdés.


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98