Dtum
Login with Facebookk
1901 | Április

Az Adria Rt. uj szerződése

Hegedüs Sándor kereskedelmi miniszter közvetlenül a képviselőház ujból való összeülése után fogja beterjszteni az Adria magy. kir. részvénytársaságnak a kormánynyal kötött uj szerződéséről szóló törvényjavaslatot. Ez uj szerződés, mely hivatva lesz kereskedelmi tengerészetünknek és Fiume kereskedelmének jelentékeny lendületet adni, a következő lényegesebb rendelkezéseket tartalmazza: Az uj szerződés 1922-ig köttetett meg anélkül, hogy a társaság évi szubvenciója mely tudvalevőleg 1,140 000 korona, felemeltetnék.

 

Tartozik ellenben az Adria hajóparkját 10-ről 35-re felemelni a miáltal a társaság hajóinak tonnatartalma kétszerte nagyobb lesz az eddigieknél. A társaság által fentartandó évi hajójáratok száma 75-tel emelkedik. Az uj hajók közül kettőt a fiumei hajógyárban tartozik megrendelni a társaság. Az uj szerződés még számos olyan rendelkezéseket tartalmaz melyek a hazai ipar és kereskedelem előmozditására szolgálnak. Hogy a társaság az uj szerződésben foglalt kötelezettségeinek eleget tehessen alaptőkéjét 5 millió koronáról 10 millió koronára fogja felemelni.

Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
Adria Rt.
Lóczy István

Az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Részvénytársaság, Fiume

Miközben Fiumében kiépítették a hajózás műszaki feltételeit, létre kellett hozni azokat a vállalatokat is, amelyek magát a forgalmat megszervezték és lebonyolították. A komolyabb fejlődés lehetőségét az Adria Rt. megalapítása biztosította. Ez valójában egy angol-magyar közös hajózási vállalat átszervezését jelentette, amelyet követően a társaság a magyar államtól úgynevezett járatsegélyt kapott. Ez egyfajta állami hozzájárulás volt a megállapodásban megnevezett hajók konkrét útjainak költségeihez, és csak erre lehetett felhasználni. Nagyobb fejlesztést így ez a támogatás nem tett lehetővé, és ha valamelyik hajóval történt valami, még pótolni sem lehetett. Pedig történtek katasztrófák: 1882-ben elsüllyedt a társaság Szapáry nevű hajója Írország vizein, és a teljes személyzettel együtt eltűnt a Deák nevű gőzhajó is.

1891-ben Baross Gábor miniszter helyezte új alapokra a magyar tengerhajózás, és ezzel az Adria Rt. állami támogatását. Ez már lehetővé tette a hajópark bővítését, és a részvénytársaság rövidesen 15 nagyobb hajót állított üzembe. A századfordulón a társaságnak jelentős része volt a kivándorlók Amerikába szállításában.

A részvénytársaság a magyar hajózás meghatározó szereplője maradt egészen 1920-ig, amikor a békeszerződések merőben új helyzetet teremtettek, és az Adria Rt-t felszámolták.


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A fiumei kikötő A fiumei kikötő
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98