Dtum
Login with Facebookk
1900 | Június

A Ganz vasutat épít Olaszországban

Elektromos vasút nagyfeszültségü forgató árammal.

A hazai elektrotechnikai ipar legujabban megint magára vonja a külföldi szakértők figyelmét. A Ganz és Társa czég ugyanis egyik olasz vasútnak 106 km hosszu pályáját 3000 volt feszültségü forgató árammal való üzemre rendezi be s az alkalmazandó rendszernek kipróbálása czéljából az ó-budai szigeten létesített próbavasúton már néhány hónap óta kísérleteket végez. A szóban lévő olasz vasútnak kocsijai 19 m hosszuak lesznek és óránként 60 km sebességgel fognak közlekedni.

 

Ez uj vasút iránt a külföldön annyira érdeklődnek, hogy annak tanulmányozására külföldi szakértők egymásután érkeznek Budapestre.

Az olasz kir. déli vasút Cairo és Lamino elektrotechnikusokat, a Mediterrané vasút pedig Tremontani főmérnökét küldte ki az emlitett próbavasút tanulmányozására.

 

Manchester polgármestere külön szakbizottságot küldött ki e czélból.

Dr. Mengarini, a római műegyetem elektrotechnikai tanára is bejelentette látogatását. Nvergord és Razmuzen norvég mérnökök is tanulmány tárgyává tették nevezett hazai gyárunknak ez uj nagyfontosságu szerkezetét.

Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
Ganz
Lóczy István

A Ganz és Társa Villamossági, Gép-, Waggon-és Hajógyár Rt.

a magyar nehézipar egyik vezető vállalata, a gyárat 1844-ben alapította Ganz Ábrahám svájci eredetü vasöntő, aki, miután inaséveit leszolgálta, céhe felszabadítólevelével vándorútra kelt. Így került hazánkba, ahol a József Hengermalmi Társulat alkalmazta öntődéjében. Ganz Ábrahám ezután rövidesen önálló lett és országos hírnévre tett szert a Lánchíd építésekor a híd öntöttvas kereszttartóinak elkészítésével. Kis gyára folyton bővült és akkoriban főleg malom-hengereket és vasúti kerekeket öntött.

A magyar föld átalakító ereje Ganzot is jó magyarrá tette és a 48-as szabadságharc tartama alatt üzemében kizárólag ágyúgolyókat öntött a magyar tüzéreknek, amiért be is börtönözték. A szabadságharc után már mint magyar állampolgár áll vállalata élén, Buda városa díszpolgárává választja és munkás életének elismeréseképpen királyi kitüntetésben is részesül. A hosszú szakadatlan és izgalmas munka idegeit felőrölte és ezért helyére korábbi munkatársa, Mechwart András került.

Az ő nevéhez fűződik a vállalat gyártási ágainak kiterjesztése és a Ganz-gyár világhírnevének megalapozása. Mechwart honosította meg a gőzgépek gyártását és az általa szerkesztett hengerszék az egész világ malomiparát átalakította. Idejében felismerte a magyar villamossági ipar jelentőségét és ennek megfelelően kezébe vette annak megvalósítását. Ő nevelte Zipernovszkyt, Dérit es Bláthyt, akik korszakalkotó villamos találmányaikkal még jobban öregbitették a Ganz-gyár hirnevét. A Kőbányai-úti Első Magyar Waggongyár megszerzésével Mechwart elindította a Ganz-gyárat arra az eredményekben dús útra, amelyen a vállalat a vasúti közlekedéssel kapcsolatban már sok évtizede halad.

Negyven évig állott Mechwart András a Ganz-gyár élén, akit a vezérigazgatói székben Asbóth Emil miniszteri tanácsos, műegyetemi tanár követett. Asbóth működése alatt történt a további gyártási ágak bevesetése és a Danubius hajógyár beolvasztása. A magyar hadiflotta fejlesztésében is jelentös rész jutott a Ganz-gyárnak, amely erre a célra létesítette a fiumei hajógyárat. Itt bocsátották vízre a 24.000 tonnás SZENT ISTVÁN csatahajót és itt épült a NOVARA is, Kormányzó Urunk parancsnoki hajója, valamint még számos hadihajó és tengeralattjáró.

A háború utáni Csonka-Magyarország nehéz helyzetbe hozta a magyar gépipart, amely a kis ország kereteihez képest erősen túlméretezett volt. Ezért a Ganz-gyár nagy áldozatok árán végrehajtotta a gépipari koncentrációt, amennyiben magába olvasztotta a Schlick-Nicholson, Lipták és Kistarcsai gépgyárakat. A szűkkeretű belföldi piac szükségessé tette továbbá a fokozott exportot és e célból a vállalat Európában, a Közel-Keleten, Indiában és Dél-Amerikában eladási szervezeteket létesített, amelyek segítségével a nehéz időkben együtt tudta tartani és foglalkoztatni kiváló mérnöki karát és szakmunkás állományát.


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98