Dtum
Login with Facebookk
1900 | Február

A vasparipázás

Manapság minden téren a gyors haladásnak hódolnak. Ezért vált be a modern biczikli is. A magas kerekű veloczipéd nem bírt tért hódítani, mert a rajta való menésnek megtanulása, sőt még rendes használata is nyaktörő vállalkozás volt.

 

E mellett még maga a járómű igen nagy súlyu volt. A rajta ülőnek 65-70 kg-jával szemben a meddő teher 35-40kg-ot tett. A jelenleg használatos bicziklik alakjánál fogva a fejre való bukás lehetetlen, az esés csak oldalt és mindenkor lábra, csak ritkán hasra történik. Alacsony kerekű modern járóművünk súlya csak 6-18 kg, tehát a meddő súly négyszer, sőt nyolcszor kisebb, mint testünk súlya. 

 

 A biczikli kis alakjánál fogva bárhol elhelyezhető, sőt emeletekre is könnyen fölvihető. Nagyobb városokban, a hol a távolságok tetemesek és a hol gyors közlekedő eszközök nem esnek mindig utunkba, ma már a biczikli nélkülözhetetlenné vált.

 

A bicziklizés élettani hatása szerfölött kedvező. Nagyobb városok sokat ülő lakóira nézve úgyszolván nélkülözhetetlen. Rajta gyorsan elhagyhatjuk a nagy város fülledt, rossz levegőjét; a szabadba érve tüdőnk tágul, szívverésünk előnyösen élénkül, kedélyünk pedig felvidul. A vasparipázás általában olyan szórakozást nyujt, melyet semmi más foglalkozással nem pótolhatunk.

 

Ezen sajátságos tulajdonságának köszönheti, hogy használata annyira általánossá vált. Már azon nagy előnye, hogy vele sokkal gyorsabban haladhatunk, mint gyalog járva, emelkedett hangulatot gerjeszt bennünk. Mérséklettel űzve a vasparipázást, egészségünkre kedvezően hat, izmainkat edzi és kedélyünket fölvidítja. Mértéktelenül űzve kifáraszt és lehangol, sőt nagyobb veszélybe is dönthet. 


A bicziklizést csak egészséges emberek űzzék, tüdő és szívbajosoknak nem szabad vasparipázni. Ezért ajánlatos, hogy a vasparipázás megkezdése előtt orvos véleményét halgassuk meg. 
A nők, valamint a 12-13 éves fiuk és leányok bicziklizésének kérdéséről ma már fölösleges beszélni. A külföldön éveken át szerzett tapasztalok beigazolták, hogy a nőknek csak előnyére válik a vasparipázás, habár bizonyos időben a bicziklizéstől óvakodniok kell.


A vasparipán való nyargalást bárki igen rövid idő alatt megtanulhatja. Ügyes tornászok 2-3 óra alatt már tudnak bicziklizni. Idősebb és félénkebb egyének 8-14 nap alatt beletanulnak. 

 
Minthogy nincs mindenkinek alkalma, hogy biczikliiskolába járhasson, a bicziklizés elsajátítára a következő rövid útmutatást adjuk. Segítőnk bármely erősebb férft lehet, ki kezdetben a fölborulástól megóv. Mindenek előtt ismerkedjünk meg a biczikli különféle részeivel, azután pedig fogjuk meg bal kezünkkel a kormány markolatát és jobb tenyerünket a nyeregre fektetve, a bicziklinket többször vezessük körül. A bicziklizés tanulásakor a kkövetkezőképpen járunk el: 

 

1. Derekunkra bőr, vagy hevederövet kössünk, mely balfelől kettős legyen, hogy a segítő az öv külső fogóját jobb kezével erősen megmarkolhassa. Most már a férfi a bal oldalról következőképpen üljön a nyeregbe: mindenek előtt a pedált úgy forgassa körül, hogy a baloldali pedál egészen lent, a jobboldali pedig egészen fönnt legyen. Most a bicziklire hajolva, a kormány mindkét markolatát fogja meg és bal lábának hegyével a hátsó kerék tengelyének meghosszabbítására, a fölhágóra lépjen, jobb lábával pedig rúgja el magát a földtől és mintha lóra ülne emelkedjék föl a nyeregbe. A segítő ezalatt balkezével a kormányrudat tartsa, hogy az első kerék oldalt ne forduljon, jobb kezével pedig a tanuló övének fogójába markoljon, hogy a tanuló le ne bukhasson a vaspripáról. A kormányrúd markolatokat nem szabad nagyon szorítani.


2. Karunkat teljesen kinyújtva, egészen egyenesen üljünk a nyeregbe. Semmi szín alatt sem szabad előre hajolnunk; tekintetünk egyenesen előre irányuljon. Semmi esetre se nézzük a bicziklire, vagy közel a földre, mert ha ezt tesszük, valószínűleg azonnal fölbukunk. Lábainkat a pedálokra helyezzük és jobb lábunkkal kezdjük meg a tiprást. 


 3. Tanuláskor mindig balra kanyarodjunk, hogy segítőnk mindig a kör belsejében maradjon. Minden kanyarodásnál, főleg pedig mikor a biczikli eldölésétől tartunk, a pedálokra erősen tiporjunk. Jelszavunk minden kétséges alkalommal erősen tiporj legyen. Kanyarodáskor a kormánykereket lassan a megfelelő irány felé fordítsuk.


4. Ha a test egyenes tartása és a tiprás biztossá vált, a segítő el-eleresztheti a tanulót, de lehetőleg lépést tartson vele. Később a segítő már nem az övet, hanem a nyereg hátsó szélét tartja. Tanuláskor igen lassú tempóban tiporjunk.


5. A leszállás balra, jobbra és hátrafelé történhetik. Tanuláskor mindig csakis balra szálljunk le a nyereggből; még pedig eképpen:
ha a bal pedál fölfelé kezd emelkedni, bal lábunkat feszítsük meg; ekkor a pedál egész testünket fölemeli, a mikor is jobb lábunkat hátrafelé a nyergen átvetjük és mindkét lábunkkal a földre ugrunk. A hátraugrás úgy történik, hogy bal lábunkat a fölhágóra tesszük és aztán hátrafelé a földre leugrunk.

 

Ha már segítség nélkül üljük meg a vasparipát, igyekezzünk avval a mindenféle mozgást elsajátítani és gyakoroljuk magunkat mindaddig, mig egyik kezünket a fogantyúról el tudjuk venni. Csak ezután menjük ki a nyílt utczára.

 

 

<<
<
1
2
3
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Kerékpár a századfordulón Kerékpár a századfordulón Kerékpár a századfordulón
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98